SMZ-C3D: Mittlerweile kan de Legende "Invalidkáról" uitschakelen.

In de tweede helft van de 20e eeuw was het krachtige gezoem van dit ongewone voertuig zelfs in de meest afgelegen uithoeken van de Sovjet-Unie te horen. De kleine en onopvallende kinderwagen, officieus "Invalidka" genoemd vanwege zijn voornaamste functie, werd begin jaren 50 in productie genomen. Aanvankelijk was het een driewieler, maar later kreeg het een iets aantrekkelijker uiterlijk en vier wielen. Het werd gemaakt in de Serpukhov Motorfietsfabriek (SMZ) en de eerste serie, geproduceerd tussen 1952 en 1958, heette de S-1L en werd later hernoemd tot S3L. Daarna kwam het S3A-model, dat in principe hetzelfde ontwerp behield, maar nu vier wielen had piese auto online.

SMZ-C3D: Mittlerweile kan de Legende "Invalidkáról" uitschakelen.

Begin jaren zestig begon het ontwerp van een nieuwe generatie voertuigen, waarbij specialisten van NAMI, ZIL en MZMA zich bij het fabrieksteam voegden. Het eerste voltooide model onder dit programma ging in 1970 in productie onder de aanduiding SMZ-S3D. Het verschilde aanzienlijk van eerdere modellen op verschillende belangrijke punten, zoals de aanwezigheid van een nieuwe motorfietsmotor, de IZH-P2, en een voor die tijd relatief moderne, volledig gesloten metalen carrosserie. De bladveren in de voor- en achterwielophanging werden vervangen door torsiestangen met langsarmen. Om deze redenen kan worden gezegd dat dit een compleet andere auto is, die met zijn voorgangers alleen het tweezitsconcept met vier wielen deelt, evenals natuurlijk het stuurprincipe, dat wordt uitgevoerd via een systeem van hendels.

De meeste automobilisten uit het Sovjettijdperk beschouwden de "gehandicapte" auto als een armzalig en technologisch achterhaald product. Dit kwam door de eencilinder tweetaktmotor, het extreem eenvoudige, zij het functionele, carrosserieontwerp met een vlakke voorruit, scharnieren aan de buitenkant van de deuren en het praktisch onbestaande interieur.

De onafhankelijke voorwielophanging is gecombineerd met een tandheugelstuurinrichting, de remmen op alle wielen zijn hydraulisch en de elektrische installatie is 12 volt (een interessant detail is dat op latere modellen grotere koplampen van vrachtwagens en landbouwmachines werden gemonteerd).

De prestaties van de SMZ-S3D waren onvoldoende, omdat de 500 kilogram zware auto werd aangedreven door een 12 pk sterke IZH-P2-motor, die tamelijk zwak bleek. Daarom werden de auto's al in het najaar van 1971 (slechts anderhalf jaar na de start van de productie) uitgerust met een krachtigere versie van dezelfde motor, de IZH-P3, met 14 pk. Ook dit loste het probleem echter niet op en de SMZ-S3D bleef traag en lawaaierig. Met een bestuurder, passagier en 10 kilogram bagage haalde hij slechts een topsnelheid van 55 kilometer per uur. De SMZ-S3D werd geproduceerd van 1970 tot 1997 en in die ruim 25 jaar werden er in totaal zo'n 230.000 exemplaren van gemaakt.

Auto-onderdelen AutoPower België
Auto-onderdelen AutoPower België

Begin jaren zestig begon het ontwerp van een nieuwe generatie voertuigen, waarbij specialisten van NAMI, ZIL en MZMA zich bij het fabrieksteam voegden

De meeste automobilisten uit het Sovjettijdperk beschouwden de "gehandicapte" auto als een armzalig en technologisch achterhaald product