Porsche 914: een ander perspectief

Het model 914 werd 55 jaar geleden gelanceerd en is iets compleet nieuws voor Porsche. Het is de eerste productieauto van het merk met een middenmotor, de eerste die alleen in een open versie werd aangeboden en de eerste die als een nieuwe modellijn werd ontworpen, los van de auto's met de motor achterin. De 914, die in september 1969 op de IAA in Frankfurt voor het eerst werd gepresenteerd, is de derde geheel nieuwe productieauto van Porsche magazin de piese auto online.

Porsche 914: een ander perspectief

De Vierzehner, of "de veertiener", zoals de Duitsers hem noemen, was in veel opzichten zijn tijd ver vooruit, maar in 1969 oogt hij vreemd vergeleken met de elegante klassiekers die Porsche wereldfaam bezorgden. Het ontwerp van de auto leverde niet de verwachte positieve recensies op en het is mogelijk dat het bedrijf om die reden de naam van de ontwerper nooit in de media heeft genoemd. Officieel is bekendgemaakt dat het model het resultaat is van de samenwerking tussen twee onlosmakelijk met elkaar verbonden autobedrijven: Porsche en VW. Porsche wilde een compleet nieuw model, maar kon zich dat niet veroorloven, terwijl VW zijn aanbod wilde uitbreiden met een fris design. En dat is ook logisch, want halverwege de jaren zestig zag de Karmann Ghia er al behoorlijk ouderwets uit en was vervanging door een compleet nieuw model dringend nodig.

Zo bereikten beide bedrijven een overeenkomst waarin Volkswagen Porsche opdracht gaf een sportwagen te ontwerpen die door Karmann geproduceerd zou worden. Er werd besloten de auto uit te rusten met de nieuwe 1,7-liter boxermotor met vier cilinders van VW, bedoeld voor de toekomstige moderne VW 411 fastback, terwijl de voorwielophanging, besturing en vijfversnellingsbak afkomstig waren van de Porsche 911. De auto werd in Europa gelanceerd als VW-Porsche, maar op de Amerikaanse markt werd hij alleen verkocht als Porsche. Ook het interieur combineert bekende elementen van VW en Porsche.

Toen het designteam in Zuffenhausen in 1964 het VW-Porsche project overnam, onderzocht het verschillende concepten, waaronder ook voorstellen voor het exterieur, maar ging daarna zijn eigen weg. Begin 1966 werd het definitieve exterieurontwerp van Porsche's toenmalige hoofdontwerper Heinrich Klie goedgekeurd.

Naast de voordelen op het gebied van wegligging beschikt de variant met middenmotor over een kofferbak, zowel voor als achter, waardoor het een echte toerwagen is, met een hardtop-dakpaneel dat in het achtercompartiment kan worden weggeklapt. Deze configuratie, gecombineerd met het karakteristieke design, onderscheidt de 914 duidelijk van de 911. Visueel gezien verschilt de auto niet alleen aanzienlijk van de andere modellen van het bedrijf, maar ook van de sportmodellen van andere bedrijven. Bij zijn première in 1969 blijkt hij qua design opmerkelijk uniek.

Helaas was de 914 in Europa van meet af aan gedoemd te mislukken. Men zag hem als een VW-Porsche, maar niet als een VW en ook niet als een Porsche. Over één ding is iedereen het eens: hij biedt ongelofelijke rijeigenschappen, een intelligent ontwerp en een bewonderenswaardige efficiëntie. Het chassis werd ontwikkeld door de legendarische Porsche-ingenieur Helmut Bott en bewees zijn waarde op Le Mans in 1970, waar het de GT-categorie won, de zesde plaats in het algemeen klassement behaalde en de vierde plaats in de Efficiency Index.

Tussen 1970 en 1976 werden er in totaal ongeveer 119.000 exemplaren geproduceerd, wat eigenlijk een heel goede prestatie is.

Auto-onderdelen AutoPower België
Auto-onderdelen AutoPower België

De Vierzehner, of "de veertiener", zoals de Duitsers hem noemen, was in veel opzichten zijn tijd ver vooruit, maar in 1969 oogt hij vreemd vergeleken met de elegante klassiekers die Porsche wereldfaam bezorgden

Zo bereikten beide bedrijven een overeenkomst waarin Volkswagen Porsche opdracht gaf een sportwagen te ontwerpen die door Karmann geproduceerd zou worden