Bravó, ID.3: meer dan 90 % Batterijcapaciteit 160 kilometer verder
ADAC voerde een vier jaar durende test uit met de elektrische Volkswagen ID.3. Ingenieurs van het test- en technisch centrum in Landsberg, Duitsland, legden meer dan 160.000 kilometer af met het compacte elektrische model. Hun belangrijkste conclusie was dat 91 procent van de nettocapaciteit van de 77 kilowattuur accu behouden bleef. Voor de ID.3 garandeert Volkswagen, net als voor al haar andere elektrische modellen, dat de accu na 8 jaar gebruik of 160.000 kilometer minstens 70 procent van de oorspronkelijke nettocapaciteit behoudt piese auto online.

"Het resultaat toont aan dat de kwaliteit van onze ID.-modellen ook na langdurig rijden indrukwekkend blijft", benadrukt Martin Sander, Volkswagen-directielid voor verkoop, marketing en aftersales. "De hoge restcapaciteit van de accu van meer dan 90 procent na 160.000 kilometer bevestigt dat onze ID.-modellen ook als occasion zeer aantrekkelijk zijn en blijven voldoen aan de eisen van onze klanten."
Het ADAC-testteam spaarde de accu verre van. Om de 160.000 kilometer zo snel mogelijk af te leggen, werd meer dan 40 procent van het opladen gedaan aan snellaadstations. Bovendien werd de ID.3, in tegenstelling tot de aanbevelingen van de fabrikant, vaak met een 100 procent lading aan het laadstation achtergelaten – soms wel dagenlang, wachtend op de volgende bestuurder.
De duurtest van de Duitse Automobilclub is de eerste in zijn soort voor een voertuig uit de ID-familie. Tussen de testritten door werd de ID.3 herhaaldelijk gecontroleerd door ingenieurs in het test- en technologiecentrum van Landsberg am Lech, met bijzondere aandacht voor de staat van de accu.
ADAC raadt klanten aan om altijd software-updates te installeren. Als onderdeel van de langetermijntest ontving de ID.3 verschillende updates, waaronder de EV Route Planner, die laadstops op langere ritten plant, zodat de elektrische auto zo snel mogelijk zijn bestemming kan bereiken. Het systeem houdt niet alleen rekening met het batterijniveau, maar ook met de actuele verkeerssituatie en -voorspellingen. De updates verhelpen niet alleen diverse bugs, maar verhogen ook het maximale laadvermogen tot 170 kW.
De updates hebben ook een positief effect op het stroomverbruik en de actieradius. Zo verlaagt de nieuwe software het energieverbruik aanzienlijk op korte ritten en bij temperaturen tussen 0 en 5 °C.
ADAC voegt eraan toe dat de carrosserie en de ophanging, ondanks de hoge kilometerstand, in goede staat zijn. De ophanging en de stuurinrichting konden het hoge gewicht van de auto probleemloos aan – en er waren geen ernstige problemen mee.
Zelfs op de snelweg (met gematigde snelheid) haalde de ID.3 400 km op één acculading (officieel is de actieradius volgens de WLTP-cyclus 525 km). Bij temperaturen onder nul moeten gebruikers echter rekening houden met 300-320 km.
De cockpit werd bekritiseerd vanwege de onhandige bediening, met zogenaamde "touch sliders" voor temperatuur- en volumeregeling. Ook de touchpads op het stuur bleken door het gebrek aan goede feedback nogal onpraktisch. Het infotainmentsysteem was traag en irritant, waardoor de bestuurder na de software-update telkens toestemming moest geven.
Onder garantie, bij 55.000 km, werd de rechter aandrijfas vervangen – een probleem dat VW kende. Ook een defecte gps-antenne moest worden vervangen (525 euro). Bij 158.000 km begaf de originele 12-voltaccu het en weigerde de auto te starten. Ook het mechanisme van de laadpoortdop werd toegevoegd aan de lijst met "opvallende" onderdelen.
- 2025-07-15 - GAZ-13S "Chaika": een politieke scheiding
- 2025-07-14 - Roemeniëából Görögországba elektronische autoval: mennyibe kerül?
- 2025-07-13 - Extreme Tuning is een Carpointtól voor een Dacia Bigsterhez
- 2025-07-12 - Renault Boreal – de nieuwe Dacia Bigster uit Europa is de eerste
- 2025-07-11 - Visszaseekke: Eladó Alfa Romeo en Maserati?
- 2025-07-10 - Voor 40 jaar debuteerde het als de eerste Diesel-Jeep
- 2025-07-09 - Dacia 1325 Liberta: von der Felswand aus gesehen
- 2025-07-08 - Een 45-jähriger Vater von Polonez
- 2025-07-07 - 7-Familiemodel van Opel: een Rüsselsheimi-Családmodellek
- 2025-07-06 - Mirafiori-auto's op FIAT 500 Hybriddel – 5000 Tage tot Ende 2025
