GAZ-13S "Chaika": een politieke scheiding

Deze zeldzame, unieke Sovjetauto werd gebouwd in de beroemde Letse RAF-autofabriek in Riga en had volgens sommige onderzoekers in de autogeschiedenis de naam RAF-GAZ-13S moeten dragen (alle uitvoeringen hebben een plaatje met de RAF-naam op de achterdeur, toegevoegd aan de "Chaika"). Speciale GAZ-13S-ambulances werden gebouwd voor de behoeften van het Vierde Hoofddirectoraat van het Ministerie van Volksgezondheid, de Speciale Garage en het Ministerie van Defensie van de USSR piese auto online.

GAZ-13S "Chaika": een politieke scheiding

De productie zelf bestaat in wezen uit een ombouw van standaard limousines, waarvan de daken aan de achterzijde zijn afgesneden en een langer dak bestaande uit drie delen in de lege ruimte is geplaatst, en tot slot is een vijfde deur met een plexiglas raam geïnstalleerd. Naarmate het gewicht van de auto toeneemt van 2660 tot meer dan 3000 kg, worden er twee extra veerbladen aan de achterste bladveren toegevoegd. In het passagierscompartiment, direct achter de eerste zitrij, wordt een scheidingswand geplaatst die vergelijkbaar is met die in de GAZ-13A, met daarachter een brancard. Kisten met speciale medische apparatuur, waaronder een klem voor een infuus, zijn aan de linkerkant geïnstalleerd en zuurstofcilinders en een elektroshockapparaat zijn aan de rechterkant, vlakbij de achterdeur, bevestigd. Drie schakelaars voor de verlichting in de sanitaire ruimte zijn aan het plafond boven de bestuurdersstoel gemonteerd. Omdat de ombouw volledig handmatig is, zijn er enkele kleine verschillen tussen de verschillende exemplaren.

Tussen 1973 en 1982 werden er in totaal ongeveer 20 exemplaren van dit model gebouwd. Deze auto's kunnen worden onderverdeeld in twee series. Ze verschillen doordat er op het derde zijraam wel of geen stijl zit.

De auto bestaat ook in een bestelwagenuitvoering, waarbij de tweede en derde zijruit zijn vervangen door metalen panelen in carrosseriekleur. De motor is een standaard V8 met een vermogen van 195 pk en een cilinderinhoud van 5,5 liter. De versnellingsbak is een drietrapsautomaat.

Tot op de dag van vandaag zijn er twaalf exemplaren van de boutique-serie bewaard gebleven. Voor zover bekend is er geen enkel geval bekend waarin een van deze auto's voor het beoogde doel is gebruikt.

Auto-onderdelen AutoPower België
Auto-onderdelen AutoPower België

De productie zelf bestaat in wezen uit een ombouw van standaard limousines, waarvan de daken aan de achterzijde zijn afgesneden en een langer dak bestaande uit drie delen in de lege ruimte is geplaatst, en tot slot is een vijfde deur met een plexiglas raam geïnstalleerd

Tussen 1973 en 1982 werden er in totaal ongeveer 20 exemplaren van dit model gebouwd