911 HLS: Húlt már valaki eselik Porschéről?

Hoewel de geschiedenis van het merk Porsche ongetwijfeld een van de meest glorieuze in de autowereld is, vooral dankzij het legendarische model, de 911, zijn er nog steeds bepaalde aspecten die zelfs voor kenners onbekend blijven. Een typisch voorbeeld hiervan is het verhaal van een vergeten Porsche uit 1966, toen de afdeling Automobielontwerp van de Universiteit van Aken besloot een sportcoupé te creëren met een naar voren openend dak in plaats van portieren. Hiervoor werd een in serie gebouwde Porsche 911/904 uit 1964 gebruikt, waarvan het exterieurdesign was geïnspireerd op de Porsche 904-circuitauto en zijn karakteristieke achterklep piese auto online.

911 HLS: Húlt már valaki eselik Porschéről?

De unieke auto, die bijna 60 jaar geleden in Aken werd gecreëerd, heet de 911 HLS Klappdach (vouwdak) Rennsport Coupé en heeft qua uiterlijk vrijwel niets gemeen met de Porsche 911. Om het gewicht laag te houden, zijn een groot aantal carrosseriecomponenten, waaronder de achterklep en de rolbeugel, van aluminium gemaakt. Het toegangssysteem tot de carrosserie, uniek in de geschiedenis van het merk, omvat een grote koepel aan de voorzijde, met een voldoende grote openingshoek voor moeiteloos in- en uitstappen. Om redenen van stevigheid en stabiliteit zijn de zijelementen verstevigd en zijn de dorpels hoger dan bij andere auto's (vergelijkbaar met de BMW Z1).

De motor, vlakbij de achteras geplaatst, is een 2-liter zescilinder boxermotor met een vermogen van 130 pk. De ronduit sportieve ambities van het project komen duidelijk tot uiting in de interieurindeling en het nogal ongewone dashboard: aan de bestuurderszijde bevindt zich alleen het stuurwiel met een paar knoppen aan beide zijden, en aan de passagierszijde bevindt zich een set van vijf draaiknoppen die naar de bestuurder zijn gericht en behoorlijk wat ruimte innemen. De achteruitkijkspiegel lijkt op die van de 904. De auto is een vierzitter, met neerklapbare rugleuningen op de achterbank, en de voorstoelen zijn vrij eenvoudig en helemaal niet sportief, maar ze zijn bekleed met leer, waarvan het middengedeelte een zwart-wit dambordmotief heeft.

Toen het prototype klaar was, werd het naar een garage in Würselen (een stadje in de buurt van Aken) gestuurd, waar de carrosserie groen werd gespoten en de zwarte letters HLS op de zijkant werden aangebracht. Dit nogal excentrieke ontwerp viel echter niet in de smaak bij de Porsche-directie en het project werd stopgezet. De daaropvolgende 40 jaar werd de unieke auto uit Aken aan zijn lot overgelaten op het terrein van de garage waar hij was afgeleverd voor de spuiterij. Hij kwam pas weer tot leven toen expert Manfred Herring hem in het oog kreeg. "Mij werd gevraagd of ik deze Porsche kon restaureren met een budget van 30.000 euro", zegt hij. "Ik heb het aanbod aanvankelijk afgewezen, maar toen ben ik van gedachten veranderd en heb ik besloten hem te kopen. Pas na drie jaar onderhandelen heb ik hem te pakken gekregen. De originele motor was in stukken, maar die was bij de prijs inbegrepen."

In april 2015 presenteerde Herring de nog ongerestaureerde auto voor het eerst op de jaarlijkse vintagebeurs Techno Classica in Essen, waarna de gefaseerde restauratie begon.

Auto-onderdelen AutoPower België
Auto-onderdelen AutoPower België

De unieke auto, die bijna 60 jaar geleden in Aken werd gecreëerd, heet de 911 HLS Klappdach (vouwdak) Rennsport Coupé en heeft qua uiterlijk vrijwel niets gemeen met de Porsche 911

De motor, vlakbij de achteras geplaatst, is een 2-liter zescilinder boxermotor met een vermogen van 130 pk