Audi S6: 30 jaar benzine

In 1994 besloot Audi een vrij uitdagende sportversie van zijn huidige A6-model aan te bieden, aangeduid als de S6. Deze was ook verkrijgbaar als sedan en stationwagen, maar kende enkele serieuze verbeteringen. De uiterlijke verschillen met de basisversie waren klein en beperkten zich tot twee emblemen op de grille en de achterklep. Binnenin had de auto sportstoelen en lederen bekleding, en de standaarduitrusting omvatte ook automatische airconditioning, een boordcomputer en een premium audiosysteem. Het interieur was ruim genoeg, met alleen de middentunnel, noodzakelijk voor het 4x4-systeem, waardoor de beenruimte voor de passagier in het midden van de achterbank beperkt was. Onder de motorkap lag een vijfcilinder-in-lijnmotor, identiek aan die van de originele Audi S1 rallyauto. Later werd de turbobenzinemotor vervangen door een 4,2-liter atmosferische V8. Terwijl de 2,2-litermotor alleen leverbaar is met een handgeschakelde zesversnellingsbak (en een vijfversnellingsbak voor de Amerikaanse markt), is de V8-motor standaard uitgerust met een automatische vierversnellingsbak. De zesversnellingsbak is alleen als optie leverbaar piese auto online.

Audi S6: 30 jaar benzine

Twee jaar na de introductie van de tweede generatie A6 in 1997 presenteerde Audi zijn krachtigere versie, de S6, die net als zijn voorganger de harten van vele kenners wereldwijd wist te veroveren. Het ontwerp van de lichtmetalen velgen was geïnspireerd op dat van de Audi TT, de voorspatborden en dorpels waren iets breder en de verlaagde en stijvere ophanging was speciaal voor de S6 ontworpen. Onder de uiterlijke kenmerken bevinden zich de twee uitlaatpijpen met chromen uiteinden, die standaard zijn. De S6 heeft hoge voorstoelen die zorgen voor betere zijdelingse steun in bochten, maar de optielijst bevat ook een set sportkuipstoelen ontworpen door Recaro. Technisch gezien is de S6 een compleet andere auto dan de rest van de A6-reeks. De vierwielaandrijving is afgestemd op dynamiek, met een Torsen-middendifferentieel en elektronische differentieelsloten (EDL) voor en achter, aangestuurd door het Bosch ESP-systeem. De motor is een 4,2-liter V8 met 340 pk, 40 pk meer dan de standaard 4,2-liter in de A6. Hij is verkrijgbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een vijftraps automaat met handgeschakelde versnellingsbak (Tiptronic).

De sportieve traditie wordt voortgezet met de volgende versie van de Audi S6, geïntroduceerd in 2019. Interessant is dat deze verkrijgbaar is in een dieselversie voor Europa en een benzineversie voor de Amerikaanse markt. De 3,0-liter V6-dieselmotor maakt ook gebruik van een elektrische compressor, die het maximumkoppel al vanaf 2.500 tpm verhoogt en dit tot 3.100 tpm behoudt. Dit lijkt misschien een laag bereik voor een benzinemotor, maar voor een diesel is het meer dan voldoende. Dit koppel op een vlakke curve bedraagt 700 Nm, wat de grote sedan helpt om in 5 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren. Om deze dynamiek te bereiken, heeft Audi een elektrische compressor geïnstalleerd die rond de 70.000 tpm draait en de luchtstroom compenseert wanneer de turbocompressor niet genoeg lucht heeft om te draaien. Daarnaast is de ophanging verbeterd met een elektronisch adaptief systeem en kan als optie een sportdifferentieel voor de achteras worden besteld. Buiten Europa is de S6 leverbaar met een V6-benzinemotor met dubbele turbo en een vermogen van 450 pk.

Auto-onderdelen AutoPower België
Auto-onderdelen AutoPower België

Twee jaar na de introductie van de tweede generatie A6 in 1997 presenteerde Audi zijn krachtigere versie, de S6, die net als zijn voorganger de harten van vele kenners wereldwijd wist te veroveren

De sportieve traditie wordt voortgezet met de volgende versie van de Audi S6, geïntroduceerd in 2019