Audi Q7 – een zeldzaam moment (Review)
Wat Bulgarije 20 jaar geleden schree magazin de piese auto online.

"De laatsten zullen de eersten zijn." Deze Bijbelse wijsheid krijgt een interessante klank tegen de achtergrond van de gigantische Audi Q7, die weliswaar als laatste op de lijst van Duitse SUV-prestigemodellen staat, maar met zijn lengte van meer dan 5 meter alle andere overtreft.
De langverwachte Q7 is de eerste "echte" full-size SUV van het merk uit Ingolstadt – een feit dat ook nogal vreemd klinkt, gezien Audi's faam op het gebied van vierwielaandrijving. Vreemd, want het merk, dat al een kwart eeuw verbonden is met de legendarische quattro, liep met deze première flink achter. Ter vergelijking: het G-model verscheen al in 1979 met het Mercedes-embleem en de eerste generatie van de in Amerika geproduceerde Stuttgart ML zag in 1997 het levenslicht. BMW was ook niet te laat en heeft inmiddels ook twee SUV-modellen.
De Q7 is maar liefst 34 centimeter langer dan de VW Touareg
Het is duidelijk dat degene die als laatste eindigt en de eerste wil zijn, absoluut met iets originelers en beters moet komen dan de gevestigde orde van de concurrentie. Om dit originelere en betere concept te beschrijven, gebruikt Audi de term "Performance SUV". De precieze inhoud van dit concept hangt in de eerste plaats af van de afmetingen: de Q7 is een echt grote auto met een lengte van meer dan 5 meter (5,09 m), een breedte van bijna 2 meter (1,98 m) en een hoogte van 1,74 meter. Ter vergelijking: de lengte van de verre van ondermaatse Touareg (waarop het technische platform van het Audi SUV-model is gebaseerd) bedraagt "amper" 4,75 meter...
Het interieur van de Q7 is eveneens extreem luxueus en biedt drie zitrijen met een capaciteit tot zeven zitplaatsen. De individuele stoelen van de tweede rij kunnen, net als die van de laatste rij, individueel in de lengterichting worden versteld en neergeklapt. Dankzij deze opties zijn wie grote volumes wil vervoeren in de nieuwe Q7 vrijwel probleemloos bereikbaar: de maximale inhoud van de SUV uit Ingolstadt bedraagt maar liefst 2035 liter, en met vijf zitplaatsen bezet, biedt de kofferbak een even indrukwekkende 775 liter. Dit is eveneens meer dan u in de directe concurrenten van het nieuwe model zult aantreffen...
De belangrijke vragen over vermogen en prijs blijven bestaan. De Q7 debuteert op de markt in twee motorversies: een 3.0 TDI-dieselmotor met 233 pk/500 Nm en een V8-benzinemotor met een cilinderinhoud van 4,2 liter (350 pk/440 Nm). Het laagste bedrag in de prijslijst voor de Duitse markt is te vinden tegen de basisversie van de dieselversie – het bedrag bedraagt 48.900 euro en betekent dat de Q7, in ieder geval qua prijs, de Mercedes M-Klasse vanaf het begin voor is. De vraag is of de overige kwaliteiten van de grote Audi voldoende zullen zijn om de nieuwkomer naar de toppositie te brengen. Het antwoord daarop zal de eerste uitgebreide test geven...
- 2025-10-12 - Der Autor von The Walking Dead neemt de Autorin over
- 2025-10-11 - Een Suzuki-elektronikgerät is met ethanol ausgestattt
- 2025-10-09 - Audi S6: 30 jaar benzine
- 2025-10-08 - 24 Tage, Boxster met een grotere lancering van de verkoop!
- 2025-10-07 - Dacia Hipster - met elektrische auto's en moskenek (VIDEO)
- 2025-10-06 - Een Dacia Hipster Concept is een mobiele Elektronikgerät
- 2025-10-05 - Plamen Kamburov werd in 2025 opgericht door "Aladzha Manastir".
- 2025-10-04 - Opel Combo Electric - een favoriet van Néjlábú
- 2025-10-03 - Het bedrijf Leapmotor, opgericht in 2015, heeft al 1 miljoen elektrische voertuigen geproduceerd.
- 2025-10-02 - VW Polo: Is dit een yukky?
