Zastava 1100: een Fiat 128 legikeresebb-versie
Halverwege de jaren zeventig bekleedde het model Fiat 128 een van de eerste plaatsen in het exportnetwerk van het Italiaanse concern. Als opvolger van het legendarische model 1100 bleef hij in zijn klasse en behield hij dezelfde motorinhoud, maar presenteerde hij een veel moderner concept met voorwielaandrijving en een dwarsgeplaatste motor. De meest succesvolle licentievariant van de Fiat 128 was ongetwijfeld die welke in de Socialistische Federale Republiek Joegoslavië werd geproduceerd onder de naam Zastava 1100. In het debuutjaar 1971 produceerde Zastava in totaal 112.000 auto's en in 1973 overschreed de grens van 200.000. Tegelijkertijd werden Zastava-personenauto's al geëxporteerd naar 26 landen, waaronder de Bondsrepubliek Duitsland, waar ze concurreerden met het origineel uit Turijn piese auto online.

Het meest iconische model van het bedrijf springt er echter uit: de 1100, een vijfdeursversie van de Fiat 128. Ondanks zijn compacte afmetingen biedt de populaire Joegoslavische sedan een behoorlijk ruim interieur. De bagageruimte bedraagt 0,325 kubieke meter en na het neerklappen van de achterbankleuningen neemt deze toe tot 1,01 kubieke meter bij een bodemoppervlak van 1,45 vierkante meter. Om het toegestane totaalgewicht van 1235 kg te bereiken, is het laadvermogen beperkt tot 400 kg.
De 1116 cc motor met een vermogen van 40,4 kW (55 pk) bij 6000 tpm en een verhoogd maximumkoppel vertoont een goede elasticiteit en efficiëntie. Andere technische kenmerken in de modelspecificatie zijn een draaistroomgenerator van 366 V, een 13/53 asverhouding en een dubbel schijf-/trommelremsysteem met remkrachtbegrenzer. De door de fabriek opgegeven maximumsnelheid is 135 km/u.
De Zastava 1100 kan in veel opzichten worden beschouwd als een voorbeeld van een succesvolle personenauto voor massaconsumptie. Het is geen toeval dat hij werd opgenomen in het extra productieprogramma van de Poolse FSO-fabrieken. Ondertussen is het een van de weinige buitenlandse auto's die beschikbaar is voor particuliere klanten in Oost-Duitsland, waar, in tegenstelling tot de West-Duitse markt, de originele Fiat 128 nooit is verkocht. Maar dit is geen geringe prestatie, aangezien dit Zastava-model pas halverwege de jaren 80, en toen nog in zeer beperkte aantallen, beschikbaar kwam voor Bulgaarse klanten.
De Zastava 1100 werd geproduceerd tot 2008, met een totaal van 1.273.532 geproduceerde exemplaren.
- 2025-08-25 - Suzuki Vitara – klaar om in Europa te worden gezien
- 2025-08-23 - Elektromos vagy benzins: Audi Q8 55 e-tron quattro versus Audi Q8 55 TFSI quattro (TESZT)
- 2025-08-22 - De VW-stijl is een echte Porsche
- 2025-08-21 - De eerste gepanzerte Mannschaftstransporter der Marke Ferrari – gebouwd voor 45 jaar
- 2025-08-20 - Francia vontatósofőr 1,5 km vontatto autot a német autópálán
- 2025-08-19 - Een Suzuki GSX-R heeft een jubileum van 40 jaar gevierd
- 2025-08-18 - Ik heb de LEGO Porsche 911 Carrera op de markt gevonden!
- 2025-08-17 - Luxe SUV voor weinig geld: 450 Pfund 8500 Pfund!
- 2025-08-16 - Ein Legjobb Möbeluk autorajongók
- 2025-08-15 - KIA EV5: nieuwe Koreaanse Elektro-SUV (VIDEO)
