Voordat 50 jaar een Jaguar XJ-S werd verkocht
De Jaguar XJ-S was het meest geavanceerde model van het merk in zijn tijd en was verkrijgbaar op de markt van 1975 tot en met 1996. Gedurende 20 jaar en zeven maanden werden er in totaal 115.413 exemplaren geproduceerd in drie hoofduitvoeringen magazin de piese auto online.

De XJ-S werd onthuld op 10 september 1975, maar het ontwerp en de ontwikkeling begonnen eind jaren 60 onder de codenaam Project XJ27. Het oorspronkelijke ontwerp was van stylist Malcolm Sawyer, maar na zijn dood in 1970 werd de styling voltooid door Jaguars eigen designteam, onder leiding van Doug Thorpe. De motor werd geleverd door een originele Jaguar V12-motor met keuze uit handgeschakelde of automatische transmissie. In die tijd waren productieauto's met V12-motoren vrij zeldzaam; Lamborghini en Ferrari behoorden tot de weinige andere bedrijven die zulke unieke modellen aanboden. De specificaties van de XJ-S zijn ook volledig vergelijkbaar met die van de twee Italiaanse auto's. Hij accelereert in 7,6 seconden naar 97 km/u (voor versies met automatische transmissie) en bereikt een topsnelheid van 230 km/u. De eerste serie XJ-S had een BorgWarner Model 12-transmissie met een behuizing van gietijzer en bevestigingsbouten, maar na 1977 werd er een General Motors Turbo-Hydramatic 400-transmissie met een volledig geïntegreerde aluminiumbehuizing op gemonteerd.
Het model werd aanvankelijk aangeboden met Dunlop SP Super E205/70VR15-banden op 6K-lichtmetalen velgen, hoewel de Britse politie hun Jaguars liever uitrustte met de krachtigere Michelin XWX 205/70VR15-banden. Eind jaren 70 kreeg de XJ-S ook 205/70VR15 Pirelli P5-banden. Europese versies waren standaard uitgerust met twee elliptische koplampen, terwijl die voor de VS vier ronde koplampen hadden.
Jaguar startte de productie van de XJ-S kort na het einde van de eerste oliecrisis, toen de markt voor 5,3-liter V12-sportwagens sterk terugliep. Ondanks hun indrukwekkende stylingimpact werden de te brede en aflopende achterstijlen in sommige markten niet goed ontvangen. Zo vonden de Duitse autoriteiten dat ze het zicht naar achteren beperkten en weigerden ze typegoedkeuring te verlenen voor het model voor verkoop op de binnenlandse markt (net als bij de Lancia Beta Montecarlo). Duitse kopers van de XJ-S moesten daarom een speciale goedkeuring voor de verkeersveiligheid aanvragen.
Gedurende deze periode bleef de vraag laag en het bedrijf werd in 1981 gedwongen de productie tijdelijk te staken, zodat niet verkochte exemplaren gemakkelijker verkocht konden worden.
In juli 1981 werd de XJ-S omgedoopt tot XJ-S HE en werd hij nu aangedreven door een nieuwe, veel zuinigere V12-motor. Dit werd met name bevorderd door de efficiëntere Fire Ball-verbrandingskamer, waardoor het vermogen werd verhoogd tot 295 pk. Tegelijkertijd onderging de XJ-S HE wijzigingen aan het exterieur en interieur, zoals chromen inzetstukken in het bovenste deel van de bumpers en iepenhouten inzetstukken op het dashboard en de deurbekleding, evenals nieuwe vijfspaaks Starfish lichtmetalen velgen met 215/70R15 Pirelli Cinturato P5-banden.
In 1983 werd de nieuwe 3,6-liter zes-in-lijn motor, de Jaguar AJ6, geïntroduceerd, samen met een nieuw cabrioletmodel genaamd de XJ-SC. Hierbij werden de kleine achterbanken van de coupé verwijderd om plaats te maken voor de softtop. Dit was eigenlijk geen cabriolet in de ware zin van het woord, aangezien hij vaste zijruitframes en een targa-achtig middenprofiel had. Tussen 1983 en 1987 waren de zescilinders (die te herkennen waren aan het verhoogde middendeel van de motorkap) alleen leverbaar met een handgeschakelde Getrag 265 vijfversnellingsbak en vanaf 1987 met een viertraps automaat ZF 4HP22 (met verbeterde brandstofinjectie vergelijkbaar met die van de XJ40). In 1988 werd het tweezits targa-model XJ-SC, dat geen groot succes was op de markt, vervangen door een klassieke tweezits cabriolet, die een absolute hit bleek.
De laatste versie werd geproduceerd van 1991 tot 1996. Tegelijkertijd werd Jaguar overgenomen door Ford, dat talloze wijzigingen doorvoerde en het koppelteken in de naam, bestaande uit drie letters, verwijderde. De naam werd XJS.
- 2025-09-25 - K4: Een nieuw compact model van Kia (VIDEO)
- 2025-09-24 - Een BMW-fabriek startte in oktober met de productie van de iX3.
- 2025-09-23 - Een Mercedes von der A-Klasse is jetzt niet meer wegzudenken.
- 2025-09-22 - Heeft een stijlmodel: Renault Avantime
- 2025-09-21 - Dit is een van de beste dingen die je kunt doen: Porsche 911
- 2025-09-20 - Lewis Hamilton is met de auto onderweg!
- 2025-09-19 - Sbarro GT12
- 2025-09-18 - De nieuwe elektrische Cayennepeper zal aan het einde van de jaren worden verwarmd.
- 2025-09-17 - Elektromos auto sofőrjét megbüntekt zjos kipufógoja miatt
- 2025-09-16 - Volvo C70 Cabrio: gratis
