Volkswagen Passat Variant: 50 eves, de olyan friss, mint falda (TESZT)
Een jaar na de limousine, in 1974, verscheen de Volkswagen Passat Variant. Nu arriveert de intelligente stationwagen als negende generatie – met Bulgarije achter het stuu supapa ae pret.

Sinds 1973 zijn er meer dan 34 miljoen Passats verkocht. Gezien dit ongelooflijke aantal gaf Volkswagen de favoriet onder bedrijven die bedrijfswagens aanbieden, maar ook hoofden van grote gezinnen, een nieuwe kans. Dit is alweer de negende editie (B9) – maar nu alleen als Variant.
Kenners van stationwagenvarianten zullen dit waarderen. Met een lengte van 4,91 m is de klassieker uit Wolfsburg 14,4 cm langer dan zijn voorganger B8. De wielbasis is met 5 cm verlengd tot 2,84 m, waardoor de passagiers op de tweede rij meer ruimte krijgen. De kofferbak is vergroot van 690 tot 1920 liter, tegenover 650 tot 1780 liter.
Toekomstige Passat-rijders zullen echter minimaal 73.174 BGN moeten investeren. De door ons geteste 1.5 eTSI met 150 pk. Hij was uitgerust met een zeventraps automatische transmissie met DSG-dubbele koppeling, die het maximale koppel van 250 Nm zonder vertraging op de voorwielen overbracht. Zonder zware belading weegt onze Passat slechts 1,5 ton en accelereert daarmee in slechts 9,2 seconden van 0 naar 100 km/u. De maximumsnelheid bedraagt zelfs 222 km/u. Omdat deze 1.5 eTSI over een 48 volt riemstarter-generator beschikt, kan de auto de aanwezige verbrandingsmotor ondersteunen met een kleine elektromotor (13,5 kW/18 pk) wanneer er meer vermogen nodig is. Ook kan de benzinemotor volledig worden uitgeschakeld en de auto uitrollen. Dankzij deze techniek beloven de mensen uit Wolfsburg een brandstofbesparing tot 0,5 liter en een gemiddeld verbruik van 5,4 liter per 100 km.
Wie nog zuiniger wil rijden, kan kiezen voor de 2-liter TDI. Het dieselverbruik bedraagt gemiddeld 4,9 liter (WLTP) en de motor beschikt over een royaal koppel van 360 Newtonmeter en een indrukwekkend laag geluidsniveau tijdens het rijden. De dieseluitvoering met Business-uitrusting begint bij 81.012 BGN.
Qua prijs zal dit waarschijnlijk ook het niveau zijn van de Plug-in hybrides die halverwege het jaar verwacht worden. De motoren met dubbele turbo, die gebruikmaken van de ICE-basis van de 1.5 eTSI-motor, genereren respectievelijk 204 en 272 pk. Met de accu van 19,5 kilowattuur (netto) is de verwachting dat er tot 100 km volledig elektrisch gereden kan worden. Het opladen van 10 tot 80 procent bij een 50 kW snellaadstation duurt 23 minuten.
Uiteindelijk maakt het echter niet uit welk type aandrijflijn u kiest, het is een onmiskenbaar feit dat Volkswagen met de nieuwe Passat inzet op nog meer premium en zichzelf nu ziet als concurrent van de Mercedes C-klasse en BMW 3 Serie.
Om tot deze baan te kunnen worden toegelaten, is er uiteraard veel aandacht besteed aan de verwerking van de materialen, die met bijzondere zorg zijn geselecteerd, vooral in het interieur. Wat u ook aanraakt, alles zorgt voor een authentieke, hoogwaardige beleving. Of het een goed idee was om de versnellingspook, net als bij de ID-reeks, naar de stuurkolom te verplaatsen, moet ieder voor zich beslissen.
In ieder geval ziet de middenconsole er op deze manier een stuk opgeruimder en overzichtelijker uit, waardoor er meer ruimte ontstaat voor de mobiele telefoon en gezelschap.
Ook mogen we niet vergeten dat aristocratische extra's zoals de nieuwe adaptieve ophanging DCC Pro, de onberispelijke ergoActive-stoelen of het centrale beeldscherm met een diagonaal van 15 inch er zorgvuldig voor zorgen dat de basisprijs flink omhooggaat. Het blijft dus aan een ieder om voor zichzelf te beoordelen of de factuurwaarde nog steeds onder die van de modellen zal blijven, die zich vandaag al ontpoppen tot nieuwe concurrenten van het model met een halve eeuw geschiedenis. Na onze eerste korte test twijfelen we er echter niet aan dat de nieuwe Passat nr. 9 een serieuze premie in zich draagt.
CONCLUSIE
De Passat doet opnieuw mee aan de race, ditmaal met BMW en Mercedes. De mogelijkheden hiervoor zijn aanwezig. De tijd en vooral de kauwen op de lijst van figuranten zullen bepalen wie als winnaar uit de bus komt.
Technische gegevens: VW Passat Variant 1.5 eTSI
Motor 4 cil., turbo Cilinderinhoud 1498 cm3 Vermogen 110 kW (150 pk) Max. koppel
250 Nm vanaf 1500 tpm Voorwielaandrijving/ 7-traps DSG L/B/H 4917/1849/1497 mm Gewicht (leeg) 1572 kg Bagageruimte 690-1920 l 0–100 km/u 9,2 sec Max. snelheid 222 km/u Verbruik 5,4 l A95H/100 km (WLTP) CO2-uitstoot 122 g/km Prijs vanaf 73.174 lev
- 2025-07-11 - Visszaseekke: Eladó Alfa Romeo en Maserati?
- 2025-07-10 - Voor 40 jaar debuteerde het als de eerste Diesel-Jeep
- 2025-07-09 - Dacia 1325 Liberta: von der Felswand aus gesehen
- 2025-07-08 - Een 45-jähriger Vater von Polonez
- 2025-07-07 - 7-Familiemodel van Opel: een Rüsselsheimi-Családmodellek
- 2025-07-06 - Mirafiori-auto's op FIAT 500 Hybriddel – 5000 Tage tot Ende 2025
- 2025-07-05 - Een nieuwe Mark, die gedurende 60 jaar een nieuwe interpretatie heeft gegeven: "De Audi heeft een grote behoefte gehad."
- 2025-07-04 - 70.000 BMW-Elektronikauto's met Software-Hiba-Miatt
- 2025-07-03 - Een Hyundai Ioniq 6 N Dynamic vierde zijn debuut op het Goodwood Festival of Speed.
- 2025-07-02 - 510 LE met 50.000 km op de teller: gebruikte AMG V8-motor
