Suzuki Vitara – klaar om in Europa te worden gezien

Wat Bulgarije 20 jaar geleden schree piese auto online.

Suzuki Vitara – klaar om in Europa te worden gezien

Met zijn nieuwe design en moderne technische oplossingen wil de Vitara zijn oude glorie herwinnen. Wij kregen de unieke kans om de Japanse versie van het nieuwe model te testen.

Suzuki heeft besloten de aanval in te zetten door het imago van de Grand Vitara, die eind september in Europa wordt gepresenteerd, radicaal te veranderen. Het doel is om het nieuwe model te laten wedijveren met de Toyota RAV of de Nissan X-Trail. Had de Japanse SUV tot nu toe de reputatie van een typische "vrouwenauto", dan zal de nieuwe Vitara er aanzienlijk mannelijker uitzien.

De 4,39 meter lange Suzuki SUV oogt inderdaad mannelijker en serieuzer met zijn moderne, aantrekkelijke en ingetogen design. Het interieur is in een vergelijkbare, eenvoudige stijl ingericht. De materialen van het dashboard ogen veel hoogwaardiger en frisser dan bij het vorige model, enigszins vergelijkbaar met die van Lexus, maar zonder de verbluffende pedanterie van de uitvoering te bereiken.

Suzuki slaagt er steeds beter in om te voldoen aan de hoge technologische eisen van Europese klanten. Geheel in lijn met de hoge technologische eisen zijn de onafhankelijke wielophanging op alle wielen, die zorgt voor een degelijk comfort, de goede terreinvaardigheid dankzij de permanente vierwielaandrijving met reductiekast en centraal sperdifferentieel (compenseert snelheidsverschillen tussen de voor- en achteras), en de betrouwbare bescherming van passagiers door ESP, de remassistent en de tweetraps airbags.

Op de weg presteert de nieuwe Grand Vitara niet zo wendbaar en wendbaar als sommige andere SUV's in deze klasse. De auto heeft een uitgesproken neiging tot onderstuur en slingert iets meer bij hoge snelheden op harde ondergrond en in bochten, maar daarentegen presteert hij verrassend goed in ruw terrein. Iets wat we met genoegen constateerden, hoewel de Grand Vitara (net als 99% van alle SUV's) zich waarschijnlijk niet in de lastige situatie zal bevinden van wild off the beaten. Het belangrijkste is dat de nieuwe Japanner tot zulke prestaties in staat is – als de eigenaar dat wil...

De 2,0-liter benzinemotor met een vermogen van 145 pk is voldoende voor een basismotor, maar beschikt zeker niet over grote reserves - bij hoge toerentallen wordt de motor met vier kleppen per cilinder opdringerig luidruchtig, zonder qua vermogen meer te kunnen bieden. Overtuigender is ongetwijfeld de 2,7-liter V6-motor met 184 pk, die in Europa blijkbaar later zal worden aangeboden. Alleen de driedeurs Vitara-versie zal ook worden aangeboden met de kleine 1,6-liter benzinemotor met een vermogen van 94 pk. Het aanbod van eenheden van het nieuwe model zal vanaf het begin ook de 1,9-liter turbodiesel met directe Common-Rail-inspuiting en een vermogen van 115 pk omvatten, die het resultaat is van de samenwerking op motorengebied tussen Fiat en General Motors. Het staat vast dat de diesel niet alleen zal voldoen aan de eisen van de Euro 4-norm, maar ook af fabriek zal worden uitgerust met een roetfilter.

De prijzen zijn nog niet definitief, maar onze voorspelling is dat het tweeliter benzinemodel ongeveer 23.000 euro zal kosten – dat klinkt als een serieuze aanval op de RAV4 en consorten, en geen slecht argument om veel fans van SUV-modellen aan te trekken, toch?

Auto-onderdelen AutoPower België
Auto-onderdelen AutoPower België

Met zijn nieuwe design en moderne technische oplossingen wil de Vitara zijn oude glorie herwinnen

Suzuki heeft besloten de aanval in te zetten door het imago van de Grand Vitara, die eind september in Europa wordt gepresenteerd, radicaal te veranderen