Renault 18 Turbo: een turbolader

De Renault RS01 was de eerste Formule 1-auto met een turbomotor. Dit gebeurde eind jaren zeventig, toen het Franse bedrijf een gedurfd risico nam dat nog nooit eerder was genomen: de Formule 1 winnen met een kleine 1500 cc turbomotor ten opzichte van de gebruikelijke 12- of 8-cilinder 3,0-liter atmosferische motoren. Het debuut van deze auto was tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië in 1977. Datzelfde jaar behaalde een Renault-auto met een turbomotor de tweede plaats in Le Mans en in 1978 won hij de race, waarmee hij bewees dat deze motoren niet alleen krachtig, maar ook betrouwbaar konden zijn. De grote doorbraak kwam in 1979, toen Renault de Grand Prix van Frankrijk won. Vanaf dat moment werd de implementatie van turbocompressoren in massaproductiemodellen van Renault een topprioriteit magazin de piese auto online.

Renault 18 Turbo: een turbolader

Velen zijn van mening dat de Renault 5 Turbo een belangrijke bijdrage leverde aan de introductie van de turbolader in het productiegamma van het bedrijf, maar in werkelijkheid gaat deze eer naar de minder charismatische Renault 18 Turbo, die in 1980 in Parijs werd gepresenteerd.

Met deze innovatieve technologie biedt Renault een compleet nieuw product in het middenklasse sedansegment. Omdat hij is ontworpen voor gebruik in een middenklasse auto met een turbodruk die beperkt is tot 600 g/cm², geeft het geavanceerde turbosysteem de Renault 18 een vermogen dat vergelijkbaar is met dat van de krachtigste modellen op de markt. Aan de andere kant is het een volwaardige gezinsauto voor dagelijks gebruik, die zich uiterlijk alleen onderscheidt van de basisversie door de eenvoudige spoiler op de kofferbak, de kleine frontspoiler en de grote Turbo-opschriften op de portieren. Hij is goed uitgerust, stil, ruim en comfortabel, maar wanneer het vermogen van de viercilindermotor volledig wordt ontketend, wordt duidelijk dat de bescheiden cilinderinhoud van 1565 cc een veel groter potentieel verbergt. Dankzij de Garrett-turbocompressor, die vóór de carburateur is geplaatst, genereert de motor 110 pk bij 5000 tpm, net zoveel als de Volkswagen Golf GTI (een van de maatstaven voor een multifunctionele sportwagen).

De door compressie verhoogde temperatuur wordt in de intercooler met 50-60 graden verlaagd, waarna de lucht de carburateur binnenkomt. Het resulterende brandstofmengsel komt via de inlaatkleppen in de cilinders van de motor terecht, en de intercooler vermindert de thermische belasting van de kleppen en zuigers aanzienlijk.

De topsnelheid van de auto bedraagt 185 km/u, de acceleratie van 0 naar 100 km/u duurt 10 seconden en een afstand van 400 m vanaf de startpositie duurt 17,4 seconden. Het brandstofverbruik bij 90 km/u, 120 km/u en stadsverkeer bedraagt respectievelijk 6,4, 8,5 en 9,8 liter per 100 km.

Kort na de première van de Renault 18 Turbo werd de Turbo Diesel-versie geïntroduceerd, die beschikbaar was in twee versies: TD (met een 4-versnellingsbak) en GTD (met een 5-versnellingsbak). De auto was 10 kg zwaarder, wat te wijten was aan de zwaardere motor met een cilinderinhoud van 2068 cc. cm. De nokkenas bevond zich in de cilinderkop en werd, samen met de brandstofinjectiepomp, aangedreven door de krukas via een synthetische riem. De brandstof werd geïnjecteerd in een Ricardo Comet-vortexkamer die zich in de cilinderkop bevond. Net als bij de Turbo waren de kop en het cilinderblok gemaakt van aluminiumlegering. Het maximale vermogen van de Turbo Diesel was 66,5 pk bij 4500 tpm en het litervermogen was 32 pk per liter, oftewel de helft van de Turbo. De topsnelheid bereikt slechts 156 km/u, maar het brandstofverbruik is aanzienlijk verminderd met 10 tot 34 procent, afhankelijk van de bedrijfsmodus.

Auto-onderdelen AutoPower België
Auto-onderdelen AutoPower België

Velen zijn van mening dat de Renault 5 Turbo een belangrijke bijdrage leverde aan de introductie van de turbolader in het productiegamma van het bedrijf, maar in werkelijkheid gaat deze eer naar de minder charismatische Renault 18 Turbo, die in 1980 in Parijs werd gepresenteerd

Met deze innovatieve technologie biedt Renault een compleet nieuw product in het middenklasse sedansegment