Opel OSV 40: een besiktákért kélő csata fél sekáðurdal kazálát szégő
Geëlektrificeerd, emotioneel en toch uitgerust voor alle dagelijkse taken – dat geldt voor de moderne auto's van Opel, van de Corsa en Astra tot de nieuwe Grandland. Zowel personenauto's als bedrijfswagens van Opel hebben één ding gemeen: ze zorgen te allen tijde voor een ontspannen reis met talrijke actieve en passieve veiligheidssystemen. Veiligheid is een traditie bij Opel, in elke voertuigklasse. Veiligheidsgordels zijn al sinds 1973 standaarduitrusting, drie jaar voordat ze verplicht werden, en in 1974 lanceerde Opel zijn uitgebreide veiligheidsvisie. Vervolgens werd het experimentele Opel Safety Vehicle (OSV) gepresenteerd, gebaseerd op de productieversie van de Kadett C, dat een frontale botsing met een snelheid van 40 mijl per uur (bijna 65 km/u) overleefde en een belangrijke richting bepaalde voor de verdere ontwikkeling van veiligheidsvoorzieningen. De impactsnelheid in mijlen krijgt de numerieke index 40 piese auto online.

Iets meer dan een halve eeuw geleden presenteerde het bedrijf uit Rüsselsheim zijn idee voor een veilige compacte auto op de International Technical Conference on Enhanced Vehicle Safety in Londen. Ondanks de extra uitrusting woog de auto slechts 960 kg, waarmee de ingenieurs van Opel aantoonden dat optimale passieve veiligheid niet alleen effectief kon zijn bij grote en zware voertuigen, maar ook bij compacte auto's. In de uitgevoerde tests bereikte de OSV 40 alle gestelde doelen: alle vier de deuren konden nog steeds zonder gereedschap worden geopend na een frontale botsing met een hard obstakel met een snelheid van 65 km/u. De OSV 40 was even veilig bij een frontale botsing met een pyloon met een snelheid van 50 km/u, een botsing van achteren, een zijdelingse botsing met een paal en bij een koprol met een snelheid van 48 km/u. Vergeleken met de plaatstalen bumpers van die tijd waren de volumebuffers van de OSV 40 gevuld met polyurethaanschuim, waardoor ze schokabsorberende eigenschappen kregen. Dit was de voorloper van de "zelfherstellende" bumper. Ingenieurs vullen de holtes van de dorpels en deuren ook met polyurethaanschuim om de veiligheid bij een zijdelingse botsing te vergroten.
Versterkte dakbalken en unieke hoofdsteunen op de voorstoelen, gemonteerd aan de binnenkant van het plafond, verhogen de stabiliteit van het passagierscompartiment, terwijl de stoelen nog steeds verstelbaar zijn. Alle oppervlakken in het passagierscompartiment waarmee passagiers bij een ongeval in contact kunnen komen, zijn bekleed met een twee centimeter dikke laag polyurethaanschuim. De stuurinrichting is voorzien van een extra opklapbaar element in het onderste deel van de stuurkolom om de energie bij een botsing beter te absorberen. Het centrale waarschuwingssysteem, geproduceerd door Hella, stuurt elf functies aan en geeft mogelijke storingen aan door de bijbehorende waarschuwingslampjes in te schakelen. De vier stoelen van de OSV 40 zijn uitgerust met driepuntsveiligheidsgordels, waarvan de voorstoelen een automatisch spansysteem hebben.
De impact van de OSV 40 was enorm en de resultaten van de ontwikkeling en het testen van de auto werden al snel direct toegepast in de productie van nieuwe modellen. Tegelijkertijd droeg de experimentele auto ook bij aan het langzaam veranderende publieke bewustzijn. Tot dan toe waren kwesties met betrekking tot veiligheid en ongevalpreventie niet bijzonder belangrijk voor mensen, in tegenstelling tot vandaag de dag.
- 2025-12-04 - 60 jaar oude Opel GT
- 2025-12-03 - Een Fabiából verfehlt een Finomság
- 2025-12-02 - Een korte test: Was sind die beste Gummireifen für 2026?
- 2025-12-01 - Gebrauchtwagenprüfung: Porsche 911 (992)
- 2025-11-30 - De fenomenale prestatie van Nikola Tsolov in der Formel 2-Rennserie
- 2025-11-29 - Nikola Tsolov's indrukwekkende resultaat eindigde als eerste in de Formule 2-Zeitmesser
- 2025-11-28 - Gebrauchtwagenprüfung: Porsche 911 (997)
- 2025-11-27 - Gebrauchtwagenprüfung: Porsche 911 (996)
- 2025-11-26 - Kinai Luxusmárkák, von OMODA is een JAECOO-trasnek op een groter piacra
- 2025-11-25 - FIAT 500L: Van 1960 tot 1960 Luxusa en Beinkompaktabb-Form











