Nieuwe Mercedes GLB: digitaal, comfortabel en efficiënt
Mercedes heeft de GLB nog niet officieel onthuld, maar we hebben al een glimp opgevangen van het interieur. Hoogtepunt is de nieuwe airconditioning, die het interieur twee keer zo snel verwarmt en aanzienlijk minder energie verbruikt piese auto online.

De Mercedes GLB is al zes jaar op de markt; we verwachten dan ook dat de volgende generatie binnenkort klaar is voor de marktintroductie. De opvolger is namelijk de opvolger van de elektrische EQB – met een nieuwe naam, net als de GLC en CLA. De compacte SUV, die plaats biedt aan zeven personen, wordt nog getest en zwaar gecamoufleerd – maar de fabrikant uit Stuttgart heeft het interieur al onthuld.
En in dat opzicht doet het sterk denken aan de nieuwe CLA. Als derde model gebaseerd op de Mercedes Modular Architecture (MMA) is de SUV uitgerust met het nieuwe MB.OS infotainmentsysteem. Dankzij dit systeem zorgen drie schermen niet alleen voor navigatie, maar ook voor entertainment voor de passagiers in de auto. Net als bij de CLA is het passagiersdisplay echter alleen als optie verkrijgbaar. Het dashboard en de deurpanelen zijn eveneens gelijk aan die van de coupé, maar dan iets hoger.
In een uitvoering met zeven zitplaatsen
Net als zijn voorganger wordt de nieuwe GLB aangeboden met twee zitconfiguraties (5 of 7 zitplaatsen). De derde rij is echter vrij smal voor langere passagiers – deze is alleen ontworpen voor passagiers tot 1,65 meter lang.
De overige zitplaatsen bieden daarentegen volop ruimte, zonder beperking van been- of hoofdruimte. Het standaard panoramadak laat volop licht binnen – net als in de nieuwe GLC, maar dan met zeven in plaats van negen panelen, met individueel regelbare lichtdoorlaat.
Naast de comfortabele stoelen en de met schuim gevulde oppervlakken speelt ook de airconditioning een belangrijke rol in het comfort van de nieuwe GLB. Deze functie genereert normaal gesproken een hoger energieverbruik, maar niet in de GLB: Mercedes heeft de SUV uitgerust met een nieuwe warmtepomp, net als in het prototype van de Vision EQXX.
Volgens de fabrikant kan het systeem de cabine bij lage temperaturen twee keer zo snel opwarmen tot een comfortabele temperatuur, met slechts ongeveer 50% van de energie die conventionele airconditioningsystemen verbruiken. Dat klinkt veelbelovend. Om dit te demonstreren, nodigde Mercedes ons uit voor een demonstratie in hun eigen koelruimte. Daar kunnen vrijwel alle klimaatomstandigheden worden gesimuleerd bij temperaturen tussen +40 en -40 graden Celsius.
Ontdooidemonstratie mislukt
In ons geval stond de gecamoufleerde GLB geparkeerd in de koelcel, bedekt met sneeuw bij ongeveer -17 graden Celsius. Helaas was dit niet de eerste keer dat de auto die dag werd aangezet – en de luchtinlaat van de warmtepomp was bevroren door de herhaalde verwarmings- en koelcycli, waardoor er geen lucht meer doorheen kon. Hierdoor raakte het systeem beschadigd en viel de verwarming uit.
Opgemerkt moet echter worden dat deze test geen realistische weerspiegeling is van de werkelijke omstandigheden: het is onwaarschijnlijk dat iemand in een auto stapt en deze opwarmt, om er vervolgens direct weer uit te stappen en af te laten koelen. Mercedes belooft dat de GLB vanaf het moment dat u instapt opwarmt en volledig functioneel blijft – zonder voorverwarmen.
Conclusie
Mercedes zet met de nieuwe GLB nog meer in op de digitale beleving, zoals al duidelijk werd bij de lancering van de nieuwe CLA. De nieuwe warmtepomp moet ervoor zorgen dat de binnentemperatuur comfortabel blijft en tegelijkertijd aanzienlijk minder energie verbruikt, wat de kilometerstand ten goede komt. Hoewel het systeem niet werkte in het koelvak, kijk ik ernaar uit om de GLB zonder camouflage te zien en de ontdooifunctie te testen.
- 2025-11-11 - Hummer H2: een verder Erfolg (Rezension)
- 2025-11-10 - Europa krijgt een Ram-Amoklauf – een "Kis Pickupot"
- 2025-11-09 - Eine Halálos-Iramban-Lata-Filmlegende Evo-ját árverésre bocsátják
- 2025-11-08 - Kétütemű motorok az NDK-ból – auszeinet megtérülesű Investition
- 2025-11-07 - Rekord-Eladásokkal-Gejzott met Kínai-Markierung en Stellantis-Sorához
- 2025-11-06 - De Opel Leggyorsabb elektronik automodelljével is de Mokka-Reihe.
- 2025-11-05 - KIA EV3: een aantrekkelijke elektrische auto voor het hele gezin
- 2025-11-04 - Een Citroën stellt de Ami-microautomatische buggy-versie voor
- 2025-11-03 - Der Sitz, mijn vader, is een Peugeot 406 Coupé-t
- 2025-11-01 - Een wereldgeest van auto-elektronik-auto











