Mercedes R-Klasse: van Airbus heruntergeladen
Terugblik – dit schreef Bulgarije 20 jaar geleden piese auto online.

In Europa wordt de R-Klasse aangeboden in een versie met kortere wielbasis en aangepaste ophanging. Maar hij blijft even indrukwekkend…
En korte dingen kunnen soms best lang zijn… De korte versie van de R-Klasse, ontworpen met Europa in gedachten, is 4,92 meter lang – in dit geval klinkt de term ‘kort’ wat ongepast, maar bedenk wel dat op de Amerikaanse markt alleen de XL-variant met een lengte van 5,16 meter wordt aangeboden. Beide versies kunnen op het Oude Continent worden besteld, waarbij de ophanging en stuurinrichting zijn aangepast aan de Europese normen. Zelfs met een verkorte wielbasis blijft de R-Klasse echter een behoorlijk indrukwekkende auto – de niet bepaald kleine VW Routan is precies 1 meter korter, en de lengte van een sedan van het kaliber van de E-Klasse is 10 centimeter minder. Om nog maar te zwijgen van het feit dat de R-Klasse beide modellen zo’n 20 centimeter hoger is…
Individuele stoelen zijn het toppunt van comfort.
Zoals verwacht biedt het interieur uitzonderlijk veel ruimte, met zes individuele stoelen verdeeld over drie rijen. De supercomfortabele stoelen op de tweede rij zijn uitermate geschikt om volledig uit te rusten, en op de achterste rij kunnen gemakkelijk passagiers tot 1,80 m lang plaatsnemen.
De achterstoelen kunnen niet worden verwijderd (Mercedes wilde zijn klanten duidelijk niet aan zo'n kwelling blootstellen, vooral niet in deze klasse), maar wanneer ze worden neergeklapt, vormen ze een laadruimte met een vlakke vloer. De bagageruimte heeft een maximale inhoud van 1950 liter – dat klinkt indrukwekkend, maar het volume is niet groter dan dat van het T-model van de huidige E-klasse.
Ondanks de nieuwe ophanging blijft de R-Klasse zich richten op soepel en plezierig rijden. De luxe cruiser is verrassend soepel en stil voor een kolos van 2,2 ton, en de 224 pk sterke V6-dieselmotor onder de motorkap van de R 320 CDI biedt meer dan genoeg vermogen en serieuze reserves. De zeventraps automatische transmissie reageert snel en direct.
De dubbele koppelingstransmissie is standaard. De testauto was tevens uitgerust met het optionele Airmatic-luchtveersysteem, dat werkelijk uitstekend comfort biedt.
Het model is al te koop in de Verenigde Staten en de introductie op de Europese markt staat gepland voor februari 2006. In Duitsland begint de prijs van de R 320 CDI bij 52.000 euro, de R 350 ci V6 met 272 pk bij 51.504 euro en de R 500 met een V8-motor en 306 pk heeft een basisprijs van 64.960 euro. De lange versie kost 1.740 euro meer.
Eigenlijk zijn deze prijzen best betaalbaar te noemen - ze liggen weliswaar aanzienlijk hoger dan die van de E-klasse, maar vergeleken met de prijsniveaus van de S-klasse zijn ze volkomen acceptabel...
- 2025-12-15 - Azúj Smart is snel 5 meter lang!
- 2025-12-14 - Hoera! Het is nog maar 3 km naar de Hemus Autobahn.
- 2025-12-13 - Porsche presenteerde een speciale versie van de 911, ontworpen door de visionaire ontwerper Ferdinand Alexander Porsche.
- 2025-12-12 - Feloldják en belső égésű motorok tilalmát!
- 2025-12-11 - Een Volkswagen Minije, dat een jaar lang een grote oorlog zal leiden
- 2025-12-10 - SMZ-C3D: Mittlerweile kan de Legende "Invalidkáról" uitschakelen.
- 2025-12-09 - Renault 25
- 2025-12-08 - Kreatieve Auftritt in polnischer Gesellschaft: een Fiat 126P en een Polonez-Mikroskop
- 2025-12-06 - Toyota GR GT: Een grotere "Testversie"-V8-motor van de Supra-steht voor de Tür.
- 2025-12-05 - Opel OSV 40: een besiktákért kélő csata fél sekáðurdal kazálát szégő











