Mercedes Auto 2000: een commentaar gedurende 45 jaar
In de jaren zeventig en tachtig presenteerde Mercedes-Benz conceptauto's op autoshows, maar ze werden door experts altijd met spanning tegemoet gezien. Dit was ook het geval met de zogenaamde Mercedes Auto 2000, die in september 1981 in Frankfurt voor het eerst aan het publiek werd getoond magazin de piese auto online.

De belangrijkste richtlijnen die dit aantrekkelijke experiment belichaamt, hebben betrekking op het bereiken van een aanzienlijke brandstofbesparing, maximale veiligheid, optimale prestaties en aanpassing aan de strengste milieunormen van die tijd.
De belangrijkste stap voor de meest efficiënte uitvoering van de eerste taak, gerelateerd aan brandstofverbruik, is het zoveel mogelijk verlagen van de luchtweerstandscoëfficiënt. Daarom is de carrosserie van de auto (waarop het ontwerp van de huidige S-Klasse of W126 is gebaseerd) zo gevormd dat de achterkant geleidelijk afloopt tot aan het uiteinde, dat verticaal is afgesneden (volgens het patent van de Duitse ingenieur en aerodynamicaspecialist Vunibald Kam). Hierdoor wordt de luchtweerstandscoëfficiënt Cx teruggebracht tot 0,3.
Om de veiligheid te verbeteren, zijn enkele externe componenten aan de voorkant gemaakt van lichtgewicht en vervormbare synthetische materialen.
De meest geavanceerde elektronica uit die tijd wordt ook veelvuldig toegepast in Auto 2000. Elektronische systemen regelen niet alleen de belangrijkste bedrijfsparameters, maar voorzien de bestuurder ook continu van de nodige informatie via een speciaal display dat de hoofdinstrumenten vervangt. Ze kunnen ook het optimale brandstofverbruik en de meest geschikte route bepalen. Met behulp van een elektronische regeleenheid kan de bestuurder drie rijprogramma's selecteren: "zuinig", "stedelijk" of "snel".
Om de actieve veiligheid te verbeteren, zijn een antiblokkeersysteem, een radarsysteem voor het signaleren van de afstand en een voorziening die voorkomt dat de wielen doorslippen tijdens het accelereren, geïmplementeerd.
In het geval van massaproductie van een dergelijke auto zijn drie hoofdtypen motoren gepland: turbodiesel, V-vormige benzinemotor met de mogelijkheid om een deel van de cilinders uit te schakelen, en een gasturbine. De V6-dieselmotor heeft een cilinderinhoud van 3,3 liter en een vermogen van 150 pk bij 4600 tpm. De twee turbocompressoren zijn parallel geschakeld, wat een verbeterde koppelkarakteristiek bij lage snelheden mogelijk maakt. De V8-benzinemotor heeft een cilinderinhoud van 3,8 liter en ontwikkelt hetzelfde vermogen bij 4000 tpm. De functies van het ontstekingssysteem, de benzine-inspuiting, het stationair toerental en de mogelijkheid tot gedeeltelijke cilinderuitschakeling worden uitgevoerd door een centraal elektronisch apparaat, wat bijdraagt aan een hogere brandstofbesparing.
Ondanks de grote belangstelling voor het derde alternatieve aandrijfmechanisme, de tweetraps gasturbine, werd dit mechanisme afgewezen omdat het te complex, niet betrouwbaar genoeg en te duur was om in massaproductie te implementeren.
Het leeggewicht van de Mercedes Auto 2000 bedraagt 1600 kg en het laadvermogen 500 kg. De belangrijkste afmetingen van de auto zijn: lengte 5100 mm, breedte 1820 mm, hoogte 1352 mm en wielbasis 2935 mm.
- 2025-08-10 - De nieuwe Bundesliga-Fokus is Porsche-ja
- 2025-08-09 - Miért bukott meg az elektronik G-klasse een Mercedes-Benz?
- 2025-08-08 - BMW Concept Speedtop: Ein Shooting Brake Alma (VIDEO)
- 2025-08-07 - Mercedes C126: Der Wagen is jetzt fertig en fährt met dem Fahrrad
- 2025-08-06 - Alfa Romeo-eladása wächst weiter
- 2025-08-05 - Langzeittest – 100 km in een BMW 223d xDrive Active Tourerrel (VIDEÓ)
- 2025-08-04 - ES90: Een nieuwe grote elektrische auto van Volvo (VIDEO)
- 2025-08-03 - Erő is dynamisch: Mercedes CLE 450 4Matic H&R rugókkal
- 2025-08-02 - Er is een Verteidiger (majdnem), die de Ganze Dakarra bereit is!
- 2025-08-01 - Als Stellantis-Hybride bestaat uit een EU-Verbot verhängt
