Lancia ECV2: Ik heb een nieuwe jaarwisseling gehad
Tijdens het Wereldkampioenschap Rally van 1986 werkten de Abarth-ingenieurs al aan het ontwerp van een compleet nieuwe auto ter vervanging van de Lancia Delta S4. Ze creëerden een futuristisch prototype met uitgebreid gebruik van composietmaterialen, vandaar de naam ECV (Experimental Composite Vehicle). Het experimentele model was ook voorzien van een nieuwe motor, uitgerust met een revolutionaire compressor genaamd Triflux. Zo beschikte Lancia al in 1986 over een auto met de specificaties van de nieuwe Groep S, die het volgende seizoen zou debuteren. Het chassis werd ontworpen door bedrijfsingenieur Sergio Limone, die verantwoordelijk was voor het ontwerp en de experimenten voor de Squadra Corse Lancia HF. Hij creëerde ook de innovatieve carrosserie met kevlar en koolstofvezel. De motor werd omhuld door een speciale "wieg", terwijl de stijve cockpit en de rest van de bovenbouw uit losse panelen bestonden. Alleen het voorste deel van het chassis was gemaakt van conventionele stalen buizen, zodat het sneller gerepareerd en vervangen kon worden magazin de piese auto online.

Nieuwe composietmaterialen zijn ook gebruikt voor aandrijflijncomponenten en wielen om het gewicht verder te verlagen. Over het geheel genomen biedt de auto een hogere torsiestijfheid dan de Delta S4, maar weegt hij ongeveer 20% minder. De motor, ontworpen door Abarth technisch directeur Claudio Lombardi, heeft dezelfde cilinderinhoud als de Delta S4. Lombardi integreert ook zijn beroemde Triflux-systeem in de ECV, met een dwarsstroomcilinderkop en twee turbocompressoren. Het ingenieuze systeem met dwarsgeplaatste in- en uitlaatkleppen zorgt ervoor dat de motor effectiever wordt "gecomprimeerd", zelfs bij lage toerentallen, maar ook meer vermogen levert bij hoge toerentallen. De resultaten van de eerste tests waren zeer bemoedigend: er werd 600 pk bereikt, wat ongeveer 100 pk meer is dan de Delta S4.
Na verschillende tragische incidenten tijdens het seizoen 1986 besloot de Federatie echter de overgang van Groep B naar Groep S niet te maken en werd het ECV-project op de lange baan geschoven. Als gevolg hiervan richtte Abarth zich volledig op de nieuwe Lancia Delta HF 4WD, die voldeed aan de specificaties van de nieuw gecreëerde Groepen A en N en het begin markeerde van een nieuw tijdperk: de meest succesvolle auto in de sportgeschiedenis van het bedrijf.
De werkzaamheden aan de futuristische Lancia ECV, met zijn innovatieve composietcarrosserie en revolutionaire Triflux-motor, werden echter niet volledig stopgezet. Al eind 1986 werd het ECV-prototype, uitgevoerd in de rode Lancia-Martini-kleurstelling, getoond op de Autosalon van Bologna. Zowel het publiek als de professionals waren zeer onder de indruk van de auto, maar teleurgesteld dat hij niet zou kunnen concurreren. In de tussentijd besloot het Lancia-sportteam de experimenten met de ECV voort te zetten en voerden enkele ingrijpende wijzigingen aan de carrosserie door.
De Italiaanse ontwerper Carlo Gaino creëerde nieuwe vormen die opvallend verschilden van die van de Delta S4. Zo werd in 1988 de ECV 2 gecreëerd, met alle wijzigingen gericht op het verbeteren van de aerodynamica, waarvan de belangrijkste de achterspoiler was. Terwijl deze bij de Delta S4 en ECV aan het uiteinde van het dak was geplaatst, leidden de resultaten van de windtunnel bij de ECV 2 tot een volledige "scheiding" van de carrosserie en een plaatsing op halve hoogte. Daarom werd het achterste deel aangepast en ingekort. De grote luchtinlaten op de achterste stijlen, kenmerkend voor de Delta S4 en ECV, werden verwijderd en alleen de sleuf aan het uiteinde van het dak bleef over, die lucht naar het motorcompartiment leidde. De motorkap werd volledig opnieuw ontworpen, met een grote dubbele opening. De massieve frontspoiler is verbonden met de radiatorgrille, die lijkt op die van de Delta 4WD, en de koplampen zijn veel aerodynamischer gevormd. De sideskirts verbeteren ook de aerodynamica en de velgen zijn voorzien van externe schijfremmen, eveneens van composietmateriaal, voor een betere koeling. De carrosserie heeft nog een ander specifiek kenmerk dat verband houdt met de kleur: een combinatie van Bianco Perla (parelwit) met een lichtblauwe en blauwrode streep in de Martini Racing-livery. Deze specifieke tint werd later gebruikt in de speciale gelimiteerde editie van de Lancia Delta HF Integrale Evoluzione.
- 2025-10-27 - Biotássád a lakkon
- 2025-10-26 - 95.9 Prozent machen een Porsche-Gewinn aus
- 2025-10-25 - Ennek az Audi 100 TDI-nek az Kraftstoffverbrauch nur 1.76 Liter Volt.
- 2025-10-24 - Het is niet mogelijk dat het apparaat met de tijd verandert
- 2025-10-23 - KS-80: een legendarisch nieuw model van Marke Zündapp
- 2025-10-22 - Van W 140 tot S 600
- 2025-10-21 - Een Volkswagen heeft een langere levensduur dan de Crafter-Elektronik
- 2025-10-20 - De Dongfeng-Box werd enkele dagen geleden door Euro NCAP getest.
- 2025-10-19 - Kettős siker bij Dacia Sandridersnek: Sébastien Loeb van Marokóban, Edouard Boulanger világbajnok en navigatieközt
- 2025-10-18 - Egy korszak vege: een VW Touareg elektrische lesz











