Kétütemű motorok az NDK-ból – auszeinet megtérülesű Investition
De gemiddelde prijs van een Wartburg 353 is de afgelopen zes jaar met maar liefst 75% gestege piese auto online.

Aan het begin van het millennium had elk tweede hofje in de dorpen een Trabant ter waarde van een krat bier. Wartburg-modellen waren iets duurder – zolang het maar niet de meer exotische en zeldzamere versies waren. Tegenwoordig zijn de prijzen van de tweetaktlegendes echter niet meer laag – en blijven ze stijgen. En hoewel de Oost-Duitse machines er qua technologie nooit in slaagden hun westerse concurrenten in te halen, lukte dat qua prijzen wel… zij het een paar decennia na de val van de Berlijnse Muur!
Classic Data analyseerde de waardeontwikkeling van oldtimers uit het socialistische kamp door gegevens uit 2019 en 2025 te vergelijken. De groeikampioen is de exotische Tatra T613, waarvan er iets meer dan 11.000 exemplaren zijn geproduceerd. In het geval van de Tsjechoslowaakse limousine met een 3,5-liter "eight"-motor is de gemiddelde prijs gestegen van 14.900 euro naar 27.100 euro. Op de tweede plaats qua prijsstijging staat echter de Wartburg 353 als sedan: de gemiddelde waarde van 5.500 euro in 2019 is gestegen naar 6.000 euro vandaag (+75%). De Tourist stationwagen (5e plaats) wisselde zes jaar geleden van eigenaar voor bedragen rond de 6.600 euro, terwijl ze vandaag de dag gemiddeld voor 10.100 euro (+53%) worden verhandeld. De derde en vierde plaats in de ranglijst worden respectievelijk ingenomen door de Trabant 601 Universal (2019 – 4500 euro, 2025 – 7700 euro, +71%) – oftewel de stationwagen – en de standaard 601 (2019 – 4100 euro, 2025 – 6900 euro, +68%). De Tatra 603-2 staat op de zesde plaats, gevolgd door de Moskvich 412, de Lada 1200, de Skoda Felicia Cabrio en de Skoda 120.
- 2025-11-07 - Rekord-Eladásokkal-Gejzott met Kínai-Markierung en Stellantis-Sorához
- 2025-11-06 - De Opel Leggyorsabb elektronik automodelljével is de Mokka-Reihe.
- 2025-11-05 - KIA EV3: een aantrekkelijke elektrische auto voor het hele gezin
- 2025-11-04 - Een Citroën stellt de Ami-microautomatische buggy-versie voor
- 2025-11-03 - Der Sitz, mijn vader, is een Peugeot 406 Coupé-t
- 2025-11-01 - Een wereldgeest van auto-elektronik-auto
- 2025-10-31 - Progresszív hirulikus ütközők – een Geheimwaffe van Citroën
- 2025-10-30 - ETF MT-240: de grootste Muldenkipper Szlovéniaából gizúrá
- 2025-10-29 - Een ontwerp voor de Golf GTI-productie
- 2025-10-28 - Lancia ECV2: Ik heb een nieuwe jaarwisseling gehad











