Kreatieve Auftritt in polnischer Gesellschaft: een Fiat 126P en een Polonez-Mikroskop

Hoe een Zastava 750 kon evolueren naar een Polski-FIat 126P, die op een Polonez lijkt met het silhouet van een VW Golf magazin de piese auto online.

Kreatieve Auftritt in polnischer Gesellschaft: een Fiat 126P en een Polonez-Mikroskop

Tijdens het socialistische tijdperk was de situatie op de automarkt vrijwel overal in het Oostblok hetzelfde: een zeer beperkt aanbod, archaïsche ontwerpen, een gebrek aan keuze in kleur, modificaties en extra's, en natuurlijk de mythische wachtrij. De wens om een voertuig met een sterke individualiteit te bezitten bleek echter in veel gevallen sterker dan de kunstmatig opgelegde commerciële en industriële kaders en financiële obstakels. In veel gevallen slaagde de verbeelding (zowel bij het bedenken van een niet-standaardproject als bij het verstrekken van de financiering voor de uitvoering ervan) erin de talrijke beperkingen te overwinnen. Zo ontstonden achter het "ijzeren gordijn" tientallen originele voertuigen, waarvan sommige zich onderscheidden door originele en zeer succesvolle stilistische oplossingen.

Eén ervan werd in 1988 gemaakt in het kleine Poolse stadje Nadziejow, vlakbij Środa Wielkopolska. De auteur is Zdzisław Ulman, die in 1986 een bijna 20 jaar oude Zastava 750 kocht in een vrij slechte staat. Hij probeerde hem te repareren, maar realiseerde zich later dat hij alles vanaf nul moest doen om het gewenste resultaat te bereiken. Als carrosseriebouwer en automonteur besloot hij al zijn vindingrijkheid en talent te steken in de herwerking van het voertuig, dat hij qua ontwerp toch al niet echt mooi vond. Hij vond ergens een gesloopte Fiat 126P-carrosserie, die hij in plaats van de Joegoslavische carrosserie plaatste, terwijl hij het chassis met ongeveer 30 cm verlengde. Voor sommige bewerkingen gebruikte hij een speciaal lasapparaat in de fabriek waar hij werkte. De achterlichten en bumper, zoals te zien is op de enige bekende foto, zijn afkomstig uit Polonez. Ullmann maakte ook een compleet nieuw dashboard en monteerde nieuwe, modernere stoelen uit een andere auto. Uiteindelijk bleef alleen de motor van de oude auto over.

De zilverkleurige auto, geparkeerd voor de werkplaats van Zdzisław Ulman, werd meteen een echte blikvanger. De indrukwekkende carrosserie wekte niet alleen grote belangstelling bij zijn collega's en voorbijgangers, maar trok zelfs enkele potentiële kopers aan. In 1988 werd de auto geregistreerd bij het Ministerie van Motorvoertuigen als "Sam 87", maar de ontwerper voegde zijn initialen "ZU" toe aan de naam.

Auto-onderdelen AutoPower België
Auto-onderdelen AutoPower België

Tijdens het socialistische tijdperk was de situatie op de automarkt vrijwel overal in het Oostblok hetzelfde: een zeer beperkt aanbod, archaïsche ontwerpen, een gebrek aan keuze in kleur, modificaties en extra's, en natuurlijk de mythische wachtrij

Eén ervan werd in 1988 gemaakt in het kleine Poolse stadje Nadziejow, vlakbij Środa Wielkopolska