KIA EV3: een aantrekkelijke elektrische auto voor het hele gezin
Met een ruim bereik, veel ruimte en een aantrekkelijke prijs wil de Kia EV3 de twijfelaars overtuigen van de voordelen van elektrische mobiliteit magazin de piese auto online.

Kia is vastbesloten om elektrische mobiliteit voor het grote publiek toegankelijk te maken en daarom gaan ze de race aan met de EV3. De 4,30 meter lange crossover moet vooral één ding bieden: een betrouwbare actieradius en veel ruimte voor een betaalbare prijs.
Hiervoor worden twee batterijformaten meegeleverd: één met een capaciteit van 58,3 kilowattuur, die volgens de uitrusting een actieradius van 436 km (WLTP) voor de elektrische auto van 2 ton moet garanderen.
De prijs van het basismodel: een nette 69.900 leva. Als je je blik op de horizon richt en minimaal 600 km elektrische actieradius nodig hebt, kies dan voor de optie met een accu van 81,4 kilowattuur, met een vanafprijs van 79.900 leva. Qua laadsnelheid bereikt de kleine accu aan een DC-laadstation maximaal 101 kW, en de grote accu laadt op tot 128 kW.
In beide gevallen bedraagt de wachttijd bijna 30 minuten om van 10 naar 80 procent op te laden. Logischerwijs duurt de procedure bij een AC-laadstation langer, aangezien het maximale laadvermogen slechts 11 kW bedraagt.
Wie met de EV3 een lange rit maakt, krijgt een soort ondersteuning in de vorm van een route die is geselecteerd op basis van de beschikbare laadstations, voorbereid door de fabrieksnavigatie. Deze verwerkt gegevens van het voertuig, analyseert de routes in realtime en stelt indien nodig passende pauzes voor. Hetzelfde systeem kan worden gebruikt om de accu verder af te stellen om het laadproces te optimaliseren en vooral te versnellen. Bovendien ondersteunt het voertuig de Plug and Charge-functie - dit betekent dat het voor veel laadstations niet nodig is om ze te ontgrendelen via een mobiele app of bedrijfskaarten na het afsluiten van de betreffende partnerschapsovereenkomst.
Tijdens het rijden zorgt de geavanceerde remtechnologie in de vorm van het zogenaamde i-Pedal 3.0 voor een efficiënte opwekking van waardevolle elektrische energie tijdens het remmen en uitrollen. Met de paddles achter het stuur kan het vermogen van de energierecuperatie worden geselecteerd en vastgelegd in drie niveaus tot aan de One-Pedal-Drive-functie, of volledig worden gedeactiveerd. Wie dat wil, kan het remmen voor bochten, rotondes en kruispunten overlaten aan de adaptieve cruisecontrol, die met navigatie-informatie werkt en met succes de rol van een virtuele elektronische navigator op zich neemt.
De motorisering van beide batterijtypen is identiek. Het betreft een permanent bekrachtigde synchrone elektromotor met 204 pk en maximaal 283 Nm koppel, die de wielen van de vooras aandrijft. Volgens Kia bereikt de auto in 7,9 seconden een snelheid van 100 km/u en is de mogelijke topsnelheid 170 km/u.
Oké, we hebben het hier niet over wereldrecords, maar in het belang van maximale EV3-bruikbaarheid in het dagelijks leven zijn ze meer dan acceptabel. De ophanging van de auto – ook zoals verwacht – is absoluut niet ontworpen voor circuitraces.
Ga door naar de volgende pagina
- 2025-11-04 - Een Citroën stellt de Ami-microautomatische buggy-versie voor
- 2025-11-03 - Der Sitz, mijn vader, is een Peugeot 406 Coupé-t
- 2025-11-01 - Een wereldgeest van auto-elektronik-auto
- 2025-10-31 - Progresszív hirulikus ütközők – een Geheimwaffe van Citroën
- 2025-10-30 - ETF MT-240: de grootste Muldenkipper Szlovéniaából gizúrá
- 2025-10-29 - Een ontwerp voor de Golf GTI-productie
- 2025-10-28 - Lancia ECV2: Ik heb een nieuwe jaarwisseling gehad
- 2025-10-27 - Biotássád a lakkon
- 2025-10-26 - 95.9 Prozent machen een Porsche-Gewinn aus
- 2025-10-25 - Ennek az Audi 100 TDI-nek az Kraftstoffverbrauch nur 1.76 Liter Volt.











