Is uw elektrische Vitara – uw ervaring? (TESZT)

Suzuki viert een wereldpremière, want in het nieuwe jaar 2025 lanceert het zijn eerste elektrische model. Hier is hij dan: we hebben de nieuwe Suzuki e-Vitara getest piese auto online.

Is uw elektrische Vitara – uw ervaring? (TESZT)

De 4x4-versie van de Suzuki e Vitara die we testten, accelereert in 7,4 seconden van 0 naar 100 km/u, maar kan zijn gewicht van 1,9 ton op bochtige wegen niet "verbergen". Het weggedrag blijft echter altijd voorspelbaar, waarschijnlijk dankzij de multilink-achterwielophanging. Geventileerde schijfremmen op alle wielen presteren eveneens goed. De draaicirkeldiameter is met 10,4 meter klein genoeg.

Het lijkt erop dat de Japanners niet zomaar een SUV wilden maken die bang zou zijn voor off-road rijden. Aan de voorzijde is een synchrone elektromotor met 174 pk werkzaam, aan de achterzijde een tweede exemplaar met 65 pk. Deze laatste levert een koppel van 114 Nm aan de achteras. Dat zou voldoende moeten zijn om weg te rijden uit een dikke laag sneeuw op het skigebied of om over modderige wegen in het bos te rijden.

Voelt 4×4 als een ICE-model?

Bovendien zorgt de Trail-modus voor betere off-road prestaties. Deze modus simuleert het vertrouwde middendifferentieel en voorkomt onnodig slippen van de wielen op een van de assen. Bovendien trekt de Vitara in deze modus relatief soepel op, zodat hij niet "in de wielen rijdt", en het ESP staat een zekere mate van slippen toe. De bodemvrijheid van 180 mm is niet voldoende voor professionals die met rubberen laarzen aan de slag gaan, maar vindingrijke Suzuki-dealers bieden al ophangingsverhogingssets aan (in ieder geval voor de benzinemotoruitvoering).

De lithium-ijzerfosfaatbatterij heeft zijn voordelen (sterk, duurzaam, minder gevoelig voor bevriezing, vrij van giftige zware metalen), maar we kunnen de nadelen niet negeren - het maximale laadvermogen is slechts 90 kW. Wanneer u hem met gelijkstroom van 10 tot 80 procent "laadt", moet u minimaal 45 minuten aan het laadstation hangen. En als u een 11 kW Wallbox gebruikt, duurt het opladen van de kleine batterij 4,5 uur en van de grote 5,5 uur. De "Japanners" vertrouwen in ieder geval op moderne verwarming met een warmtepomp.

Uiteindelijk lijkt het Vitara-concept een beetje tegenstrijdig: de binnenruimte en de stoelen zijn geschikt voor een lange reis, maar de DC-laadtijd is minder.

Conclusie

De elektrische e Vitara is veel moderner dan het 10 jaar oude benzinemodel – de tijd van onhandige rijstrookassistenten en overdreven ‘zenuwachtige’ noodremassistenten bij Suzuki is allang voorbij. Het grootste nadeel is de lange DC-laadtijd.

Auto-onderdelen AutoPower België
Auto-onderdelen AutoPower België

De 4x4-versie van de Suzuki e Vitara die we testten, accelereert in 7,4 seconden van 0 naar 100 km/u, maar kan zijn gewicht van 1,9 ton op bochtige wegen niet "verbergen"

Het lijkt erop dat de Japanners niet zomaar een SUV wilden maken die bang zou zijn voor off-road rijden