Is dit een király? (vor een jaar in de Forma-1-Welt gesehen)

Wat Bulgarije 20 jaar geleden schree piese auto online.

Is dit een király? (vor een jaar in de Forma-1-Welt gesehen)

Fernando Alonso is er dit seizoen in geslaagd Michael Schumacher van de troon te stoten. Maar is hij echt de nieuwe koning van de Formule 1?

De geschiedenis herhaalt zich, daar bestaat geen twijfel over... Vorig seizoen schudde het Renault-team de gevestigde orde in de Formule 1 flink door elkaar, net zoals in 1994/95, toen het nog Benetton heette. Ze deden het gewoon – met een uitzonderlijke sportiviteit, een beperkt budget, ingenieuze technische oplossingen, een uiterst betrouwbare auto en, niet te vergeten, met een getalenteerde jongeling achter het stuur...

De 24-jarige Spanjaard Fernando Alonso wist de wereldtitel nog voor het einde van het seizoen af te pakken van de legendarische Michael Schumacher – tijdens de Grand Prix van Brazilië. Daarmee werd hij niet alleen de eerste Spaanse kampioen in de 'koningin van de autosport', niet alleen de eerste coureur die de titel met een Renault behaalde, maar ook de jongste kampioen in de geschiedenis van de Formule 1 sinds Emerson Fittipaldi, die het kampioenschap in 1972 won.

"Het voelt alsof ik deze film voor de tweede keer bekijk," straalt Flavio Briatore, de persoonlijke manager van Alonso en teambaas van Renault, met wie Michael Schumacher ook zijn eerste wereldtitels won.

Natuurlijk is de uitspraak van Briatore niets meer dan een marketingtruc – het noemen van de jongste en de zevenvoudig kampioen in één zin versterkt het imago van de Spanjaard aanzienlijk. Er bestaat geen twijfel over dat Alonso het in zich heeft, maar zou de jongeling uit Oviedo een meer gedetailleerde vergelijking met Michael, die de afgelopen vijf jaar de kampioenstitel heeft gedragen, doorstaan? We zullen zien...

TALENT

De zevenvoudig wereldkampioen heeft nog steeds een aanzienlijk voordeel in deze fundamentele kwaliteit van een coureur. Tussen 1991 en 1994 liet hij de wereld praten over de zogenaamde Schumacher-factor, die in staat is de zwakke punten van een auto te compenseren en het tij van een race te keren. Bovendien bewees hij in de jaren die volgden het bestaan en de effectiviteit van deze "magische" factor door in totaal 7 wereldtitels, 84 overwinningen in kampioenschapsraces en 64 pole positions te behalen. Het mag niet vergeten worden dat de Duitser minstens de helft van deze overwinningen behaalde in een auto die zwakker was dan die van zijn concurrenten, in regen, hitte, op moeilijke circuits en ondanks pech en tegenslagen - puur dankzij zijn unieke wilskracht en zijn onmiskenbare talent, die de basis vormen van diezelfde "Schumacher-factor".

Fernando Alonso kan (nog) niet met zoiets pronken, aangezien hij nog geen serieuze gevechten op de Formule 1-circuits heeft uitgevochten. Voor de race in Brazilië bad de Spanjaard zelfs dat het niet zou regenen... Natuurlijk heeft niemand het nu over de "Alonso-factor" - zelfs niet onder de Spaanse fans die enthousiast zijn over de wereldtitel.

1-0 voor Schumacher

LOOPBAANONTWIKKELING

Beide coureurs werden al vroeg in hun carrière in het "vliegende circus" gezien als potentiële winnaars en kampioenen. Beiden wonnen hun eerste race in hun tweede Formule 1-seizoen en beiden werden wereldkampioen in hun vierde jaar. Michael wist direct na zijn eerste titel nog een titel te winnen en vestigde zich, ondanks de aanwezigheid van namen als Hill, Villeneuve en Häkkinen, als een volwaardige coureur in de Formule 1. Alonso daarentegen wordt niet beschouwd als de enige toekomstige heerser van de Grand Prix.

2-0 voor Schumacher

VECHTSTOERHEID

Michael Schumacher is de zoon van een schoorsteenveger en Alonso's vader is een meester in explosieven. Voor beiden is het leven vanaf jonge leeftijd een strijd geweest, die tot op de dag van vandaag voortduurt. "Ik zal altijd blijven vechten," benadrukte de Duitser na de race in Brazilië, en Alonso stak zijn tevredenheid hierover niet onder stoel en banken, want volgens hem "zijn overwinningen op Michael dubbel zo waardevol." Hier is sprake van een duidelijke gelijkstand, waarbij beide rivalen één punt krijgen.

3-1 voor Schumacher

ZENUWEN

Zoals bleek uit verschillende titelduels (1994, 1997 en 1998), was dit Schumachers zwakste punt. Alonso daarentegen toonde een bewonderenswaardige kalmte en won zijn wereldtitel met slechts één fout: een botsing met de betonnen muur in Montreal.

3-2 voor Schumacher

FOUTEN

Op weg naar zijn eerste wereldtitel maakte Alonso minder fouten dan Schumacher destijds. In een rechtstreeks duel gedraagt de "Prins van Asturië" zich veel beheerster dan de Duitse coureur.

3:3 gelijkspel

DISCIPLINE

Het gebeurde vaak dat de ingenieurs Schumacher, een perfectionist en workaholic, bij zonsondergang uit de auto dwongen... Alonso daarentegen beschouwt het werk aan de ontwikkeling van de auto simpelweg als een plicht. Hierover is de zaak duidelijk.

4-3 voor Schumacher

FYSISCHE VORM

Alonso is een professional, terwijl Schumacher een uitzonderlijke atleet is. Na races in hoge temperaturen ziet de Spanjaard er zichtbaar uitgeput uit – typische voorbeelden hiervan zijn de race in Bahrein, waar Alonso na de prijsuitreiking moest gaan zitten, en de Grand Prix van Brazilië, waar de Spanjaard zijn helm tegen de zijwand van de cockpit moest laten leunen tijdens snelle bochten naar links. Schumacher geniet juist van extreme inspanning, maar heeft het mentaal zwaarder als er iets mis is met zijn auto. Beiden zijn voetbalfans, maar op het veld lijkt Michael in betere vorm te zijn.

5-3 voor Schumacher

LEIDERSCHAPSKWALITEITEN

Met eindeloos geduld en ongelooflijke inzet wist Schumacher Ferrari van een chaotische bende om te vormen tot een perfect functionerend kampioensteam. Alonso daarentegen werd geleid door zijn teammanagers, en mocht zich ook door hen laten leiden.

8-3 voor Schumacher

SPORTIVITEIT

Het is geen geheim dat de onttroonde kampioen het respect van andere Formule 1-coureurs heeft verdiend, niet in de laatste plaats vanwege zijn nogal harde optreden in controversiële situaties op het circuit. En vorig seizoen werd hij door verschillende collega's bekritiseerd voor de botsing met Heidfeld in de debuutrace in Melbourne. Het positieve in dit geval is dat Schumacher zijn fouten inmiddels gemakkelijker toegeeft en accepteert dan een paar jaar geleden. De Spanjaard verraste velen met zijn openlijk geuite medeleven ("Het is gewoon niet eerlijk!") met de pech van zijn titelrivaal Kimi Räikkönen van McLaren-Mercedes. Tegelijkertijd blokkeerde Alonso echter op onceremoniële en behoorlijk gevaarlijke wijze David Coulthard van Red Bull in de race op de Nürburgring. Maar uiteindelijk moeten echte racers elkaar soms wel een handje helpen met hun ellebogen... Een klein voordeel voor de eerste Ferrari-coureur.

7-3 voor Schumacher

WERKERVARING

Beiden racen al sinds hun kindertijd (in karts). Schumacher heeft tot nu toe deelgenomen aan 228 Formule 1-races, terwijl Alonso er slechts 67 heeft gereden. Michael heeft in totaal meer kilometers aan de leiding op het circuit afgelegd dan zijn opvolger in welke Grand Prix-race dan ook... Geen commentaar nodig!

8-3 voor Schumacher

RECLAMEPOTENTIEEL

Het is nauwelijks een eerlijke vergelijking... Schumachers naam is al tien jaar een symbool van succes en perfectie, en zijn diensten zijn ingezet door wereldwijde merken als Fiat, Shell en Vodafone. Alonso kan deze genialiteit contrasteren met zijn imago als jong talent in het Renault-team, geschikt voor reclames voor trendy zonnebrillen.

9-3 voor Schumacher

GELD

De opbrengst is gezamenlijk

Alonso verdient ongeveer 14 miljoen dollar per jaar aan reclame, terwijl Schumacher gemakkelijk vier keer zoveel binnenhaalt – en dat al tien jaar zonder onderbreking… De managers van beiden behoren tot de gevaarlijkste haaien in de branche: Flavio Briatore (meneer 40%) en Willy Weber (meneer 20%).

10-3 voor Schumacher

LEVENSSTIJL

Schumacher weet nauwelijks hoe groot zijn uitgestrekte Zwitserse landgoed is en maakt zich waarschijnlijk geen zorgen over de kosten van zijn privéjet, een Challenger. Tegelijkertijd is er maar weinig dat jaloers zou zijn op zijn rijkdom. Omdat hij nog niet getrouwd is, heeft Alonso geen behoefte aan een groot vastgoedbezit en heeft hij zich duidelijk gericht op het vergaren van vermogen, wat zeker geen nadeel is. Beide hebben dus pluspunten.

11-4 voor Schumacher

PERSOONLIJK LEVEN

De ambitieuze en agressieve Schumacher op het circuit is buiten de Formule 1 behoorlijk kalm. Michael heeft altijd benadrukt hoe belangrijk zijn familie en zijn enige levenspartner voor hem zijn, terwijl Fernando Alonso in de afgelopen twaalf maanden van zijn carrière al twee schoonheden heeft gehad. Op dit moment heeft "Fern" geen vaste relatie, waarschijnlijk omdat de roem die hem is overkomen hem ervan weerhoudt om echte van valse liefde te onderscheiden. Over het algemeen is de Spanjaard nogal verlegen en neemt hij geen overhaaste beslissingen. Wederom een pluspunt voor beiden.

12:5 voor Schumacher

VOORUITZICHTEN

Beiden hebben contracten getekend die aan het einde van volgend seizoen aflopen, en beiden steken niet onder stoel en banken dat hun toekomstplannen volledig open liggen. Het is niet uitgesloten dat de rivaliteit tussen de twee zich onder andere teamkleuren voortzet, aangezien de regel dat Alonso sterk is door zijn jeugd en Michael door zijn ervaring, in de toekomst ongetwijfeld van toepassing zal blijven. Voorlopig kan worden gesteld dat het leeftijdsverschil van twaalf jaar nog niet zo belangrijk is als het verschil in de kwaliteiten van de auto's waarin ze rijden. Daarom is de uitkomst, op basis van dit criterium, gelijkwaardig.

13:6 voor Schumacher

CONCLUSIE

Uiteindelijk blijft Michael Schumacher de sterkste coureur in de geschiedenis van de Formule 1. Aan de andere kant zijn de tijden dat zijn grote talent hem hielp om bijvoorbeeld zwakke punten in de banden of de aerodynamica te compenseren, definitief voorbij. Jonge coureurs als Alonso en Räikkönen zijn te temperamentvol en te snel om hem die superioriteit te gunnen...

Auto-onderdelen AutoPower België
Auto-onderdelen AutoPower België

Fernando Alonso is er dit seizoen in geslaagd Michael Schumacher van de troon te stoten

De geschiedenis herhaalt zich, daar bestaat geen twijfel over