Gebrauchtwagenprüfung: Porsche 911 (996)
Waar je op moet letten bij de aankoop van een tweedehands Porsche 911 – we keken naar vijf generaties van 993 tot 992 magazin de piese auto online.

De eerste 911 is de druppel. Decennia van dromen, jeugdherinneringen en een constante fascinatie voor het design, de techniek en het geluid van de zescilinder boxermotor komen uiteindelijk samen in de wens om een 911 te bezitten.
Maar die emotionele lading kan leiden tot destructieve beslissingen. Het beste voorbeeld: de 996. Als eerste watergekoelde 911 is dit de meest betaalbare toegangspoort tot de wereld van de 911. Prijzen vanaf 40.000 leva moeten echter niet zozeer worden gezien als een verleiding, maar eerder als een waarschuwing voor ernstig achterstallig onderhoud.
Om een miskoop te voorkomen, vindt u hier de basisinformatie. Voordat u tot aankoop overgaat, is het echter raadzaam om deskundig advies in te winnen. Twee van zulke experts zijn Dennis Neumann van 9ELF Hamburg en Tobias Ludwig van Oettinger Autotechnik. Met hun hulp hebben we de belangrijkste zwakke punten van de laatste vijf 911-generaties samengevat.
Porsche 911 (996)
Productieperiode: 1997 tot 2006
vermogen: 300 tot 483 pk
prijzen: vanaf 75.000 BGN.
Vaarwel luchtkoeling! Wat 50 jaar eerder begon met de 356 – de eerste Porsche – eindigde in 1997 met de 996. Dat was niet de enige significante verandering – ook de karakteristieke vorm van de 911 onderging een fundamentele verandering. De zogenaamde "oogbol"-koplampen vertroebelden de stemming onder 911-fans en het vreemde uiterlijk van het topmodel vertoonde een onbedoelde gelijkenis met de basis-Porsche Boxster. De 911 bleef echter fantastisch rijden, kreeg kort daarna een facelift en was een succes, ondanks het opgeven van luchtkoeling en het klassieke design.
Zwakke punten: Motorschade is een groot probleem bij de 996. De 3,4-liter en vanaf de facelift ook de 3,6-liter zescilinder boxermotoren hebben een probleem met de zuigers. Het rechter cilinderblok is vaak aangetast en de linker uitlaat zit vaak verstopt met roet van verbrande olie. Defecte balansaslagers zijn ook een oorzaak van motorschade. Een grote motorrevisie kost meer dan 50.000 BGN.
- 2025-11-26 - Kinai Luxusmárkák, von OMODA is een JAECOO-trasnek op een groter piacra
- 2025-11-25 - FIAT 500L: Van 1960 tot 1960 Luxusa en Beinkompaktabb-Form
- 2025-11-24 - FIAT 500 Record Monza (1958) – eerste 500-A’s, samen met Abarth
- 2025-11-23 - Ein FIAT presenteert de Seinen 500 Hybridet
- 2025-11-22 - Fiat 500 Gebruikte Auto
- 2025-11-21 - Één (van) 265 PS.
- 2025-11-20 - Mercedes F600 Hygenius – een hybride Zukunft
- 2025-11-19 - Het BlueCruise-systeem is licht van de snelweg op de eigen snelweg.
- 2025-11-18 - Négyütemű Rumen - een Bulgaarse Bugatti
- 2025-11-17 - Audi Shooting Brake: Wenn een TT met Avanttal aangesloten kabel...











