Gebrauchte Luxuslimousine: BMW 7er-Serie (F01)
Gebruikte luxe sedans maken indruk met hun comfort, prestige en kracht – ook hun waardeverlies is indrukwekkend piese auto online.

We schrijven vaak over koopjes en nieuwe auto's die bezig zijn klassiekers te worden. Een bijzonder verleidelijk segment in deze zin zijn de gebruikte luxe sedans, die vaak na aanzienlijk minder dan twintig jaar hun laagste waarde bereiken. Met andere woorden: de auto’s zijn dan nog maar tussen de 10 en 20 procent van hun oorspronkelijke nieuwprijs waard.
De snelle prijsdaling van indrukwekkende auto's houdt echter zelden verband met het feit dat het onbekende talenten zijn. De kosten voor het in stand houden van een dergelijke voormalige technologieleider zijn vaak aanzienlijk. Naast de bijzonder dure reserveonderdelen komt dit ook door alle techniek die in de auto’s is toegepast. Veel componenten zijn bij reparaties moeilijk bereikbaar, vooral in krappe motorcompartimenten. En ook de uurtarieven van reparatiewerkplaatsen zijn de afgelopen jaren flink gestegen Stergatoare Champion.
BMW 7 Serie (F01)
Productieperiode: 2008 tot 2015.
vermogen: 245 tot 544 pk
prijs: vanaf BGN 24.000
Klanten die trouw zworen aan de Mercedes S-Klasse moesten zich beslist verbazen over het technische vuurwerk dat BMW ontstak met de F01-generatie voor het eerst met dubbele wielaandrijving, integrale actieve besturing, waarbij de achterwielen in een hoek sturen hoek tot 2,5 graden, evenals een infotainmentsysteem voor de achterbank met geïntegreerde monitoren in de rugleuningen van de voorstoelen. Ook nieuw was het iDrive-systeem, waardoor het eenvoudiger werd om de cockpit te bedienen met drukknoppen rond de controller. Het brede motorengamma omvat 6-, 8- en 12-cilindervarianten, maar ook twee hybrides, waarbij de laatste (vanaf de facelift van 2012) een 6-cilinder-in-lijn benzinemotor gebruikt in plaats van de V8-motor, wat inderdaad zuinig is , maar wordt nauwelijks meer gebruikt aangetroffen.
Zwakke punten: Sommige innovaties hebben inmiddels voor problemen gezorgd. De iDrive-controller met een prijs van BGN 1.400 behoort tot de betaalbare. Defecte EGR-kleppen of lekkende radiatoren zijn typerend voor de populaire 730d-dieselvariant. De integrale besturing maakt deels geluid, deels blokkeren de achterwielen in bochtenstand. Kwetsbaar voor de 6-cilinder-in-lijn benzinemotor (N54) is de wastegate van de turbo. Wees voorzichtig met V8-benzine-eenheden (N63): hier zijn naast tandwielkettingen ook turbines en cilinderkoppen problematisch.
- 2025-09-17 - Elektromos auto sofőrjét megbüntekt zjos kipufógoja miatt
- 2025-09-16 - Volvo C70 Cabrio: gratis
- 2025-09-15 - 55 jaar Škoda 110 R Coupé
- 2025-09-14 - TÜV-Bericht 2025: nationale hýbával zúdő SUV-ok: Kia Sportage (EL/SL)
- 2025-09-13 - TÜV-rapport 2025: Viele Mängel bij SUV – ok: Ford Kuga (III)
- 2025-09-12 - Een CATL nieuwe batterij 10 Perc alatt fühlteöltättä
- 2025-09-11 - TÜV-Bericht 2025: nationale hýbával zúdő SUV-ok: Skoda Kamiq (ÉNW)
- 2025-09-10 - Kultauto's uit het jaar 1980: Citroën BX
- 2025-09-09 - Rund 1.400 Verstöße wurden in erster Instanz gefelttel
- 2025-09-08 - VW ID. CROSS Concept – een betaalbare elektrische SUV
