Gebrauchte Luxuslimousine: BMW 7er-Serie (F01)
Gebruikte luxe sedans maken indruk met hun comfort, prestige en kracht – ook hun waardeverlies is indrukwekkend piese auto de top.

We schrijven vaak over koopjes en nieuwe auto's die bezig zijn klassiekers te worden. Een bijzonder verleidelijk segment in deze zin zijn de gebruikte luxe sedans, die vaak na aanzienlijk minder dan twintig jaar hun laagste waarde bereiken. Met andere woorden: de auto’s zijn dan nog maar tussen de 10 en 20 procent van hun oorspronkelijke nieuwprijs waard.
De snelle prijsdaling van indrukwekkende auto's houdt echter zelden verband met het feit dat het onbekende talenten zijn. De kosten voor het in stand houden van een dergelijke voormalige technologieleider zijn vaak aanzienlijk. Naast de bijzonder dure reserveonderdelen komt dit ook door alle techniek die in de auto’s is toegepast. Veel componenten zijn bij reparaties moeilijk bereikbaar, vooral in krappe motorcompartimenten. En ook de uurtarieven van reparatiewerkplaatsen zijn de afgelopen jaren flink gestegen Stergatoare Champion.
BMW 7 Serie (F01)
Productieperiode: 2008 tot 2015.
vermogen: 245 tot 544 pk
prijs: vanaf BGN 24.000
Klanten die trouw zworen aan de Mercedes S-Klasse moesten zich beslist verbazen over het technische vuurwerk dat BMW ontstak met de F01-generatie voor het eerst met dubbele wielaandrijving, integrale actieve besturing, waarbij de achterwielen in een hoek sturen hoek tot 2,5 graden, evenals een infotainmentsysteem voor de achterbank met geïntegreerde monitoren in de rugleuningen van de voorstoelen. Ook nieuw was het iDrive-systeem, waardoor het eenvoudiger werd om de cockpit te bedienen met drukknoppen rond de controller. Het brede motorengamma omvat 6-, 8- en 12-cilindervarianten, maar ook twee hybrides, waarbij de laatste (vanaf de facelift van 2012) een 6-cilinder-in-lijn benzinemotor gebruikt in plaats van de V8-motor, wat inderdaad zuinig is , maar wordt nauwelijks meer gebruikt aangetroffen.
Zwakke punten: Sommige innovaties hebben inmiddels voor problemen gezorgd. De iDrive-controller met een prijs van BGN 1.400 behoort tot de betaalbare. Defecte EGR-kleppen of lekkende radiatoren zijn typerend voor de populaire 730d-dieselvariant. De integrale besturing maakt deels geluid, deels blokkeren de achterwielen in bochtenstand. Kwetsbaar voor de 6-cilinder-in-lijn benzinemotor (N54) is de wastegate van de turbo. Wees voorzichtig met V8-benzine-eenheden (N63): hier zijn naast tandwielkettingen ook turbines en cilinderkoppen problematisch.
- 2025-02-14 - Duitsers stoppen met het kopen van nieuwe auto's
- 2025-02-13 - 40 jaar sinds de première van Renault, die Ferrari en Porsche bedreigde
- 2025-02-12 - De eerste SUV van Volkswagen werd een halve eeuw geleden gecreëerd
- 2025-02-11 - Is het genoeg om 89 kilometer te rennen?
- 2025-02-10 - Renault luidt een nieuw tijdperk in met elektrische kleine auto's
- 2025-02-08 - De Tomaso Pantera L: de vergeten Italiaans-Amerikaanse V8-legende
- 2025-02-07 - In Europa is 1,8 procent van de auto's elektrisch.
- 2025-02-06 - Renault 21: een sterke echo van de mode uit de jaren 80
- 2025-02-05 - De 5-deurs Jimny verovert een bredere markt
- 2025-02-04 - De nieuwe BMW M3 CS Touring: met het gezin en 550 pk op het circuit
