Een VW-betiltja een baan eerste Sitzplatznutzung

Vanwege een probleem met de airbags moeten VW-eigenaren hun passagiers naar de achterbank sturen – en dat net op tijd voor de feestdagen� magazin de piese auto online.

Een VW-betiltja een baan eerste Sitzplatznutzung

Duizenden VW-eigenaren moeten hun passagiersairbags deactiveren en hun passagiers naar de achterbank sturen. De airbag is gevaarlijk, zo blijkt uit informatie over een servicecampagne die momenteel klanten bereikt.

De autofabrikant zegt dat dit "kan leiden tot een verminderd beschermend effect van de passagiersairbag". "Bovendien kan, als de passagiersairbag bij een ongeval wordt geactiveerd, de behuizing van de gasgenerator scheuren of kunnen onderdelen losraken, wat kan leiden tot ernstig of dodelijk letsel bij de inzittenden", aldus de informatie.

Servicepromotie voor VW Polo, Passat, Taigo, ID.7, ID.7 Tourer en ID.Buzz

Levensgevaarlijk! De betrokken modellen zijn de VW Polo, Passat, Taigo, ID.7, ID.7 Tourer en ID.Buzz. Rijdt u in een van deze modellen en bent u hiervan op de hoogte gesteld? Neem dan direct contact op met uw VW-dealer en maak een afspraak voor reparatie. De reparatie is binnen één tot drie uur voltooid. Het kan echter enige tijd duren voordat de benodigde reserveonderdelen arriveren en de werkplaats reageert.

Volkswagen is zich hiervan ook bewust. Zij adviseren: "Deactiveer tot uw auto gerepareerd is de passagiersairbag zoals beschreven in de handleiding van uw auto en gebruik de passagiersstoel gedurende deze tijd niet."

Wolfsburg overweegt geen compensatie voor gedupeerde klanten, maar hoopt op "begrip en ondersteuning bij de uitvoering van deze voorzorgsmaatregel" en bedankt "voor uw vertrouwen in het merk Volkswagen."

Negeer de waarschuwing van Volkswagen niet

Inzittenden van een voertuig mogen de waarschuwing van Volkswagen in geen geval negeren en zonder geactiveerde airbag rechtsvoorin zitten, zelfs niet met een veiligheidsgordel. "Het beveiligingssysteem van het voertuig bestaat uit verschillende componenten die op elkaar zijn afgestemd", zegt expert Markus Egelhaaf van DEKRA. "En de airbag is een zeer belangrijk onderdeel - alleen daarmee kan volledige bescherming worden gegarandeerd."

Een woordvoerder van VW vertelde Reuters dat het wereldwijd om 16.510 voertuigen gaat. De fabrikant specificeerde niet om welke productieperiodes het gaat. Er werd alleen gezegd dat het om "nieuwe modellen gaat die in de afgelopen maanden zijn geproduceerd". Voertuigen die al zijn geproduceerd, maar nog niet in handen zijn van klanten, worden vóór levering gerepareerd.

Auto-onderdelen AutoPower België
Auto-onderdelen AutoPower België

Duizenden VW-eigenaren moeten hun passagiersairbags deactiveren en hun passagiers naar de achterbank sturen

De autofabrikant zegt dat dit "kan leiden tot een verminderd beschermend effect van de passagiersairbag"