Een Volkswagen Minije, dat een jaar lang een grote oorlog zal leiden

Precies een halve eeuw geleden ontwikkelde de ontwerpafdeling van Volkswagen een veelbelovende kleine auto, die om een onbekende reden tot de minder bekende projecten van het concern behoort, ondanks zijn praktische en stilistische kwaliteiten. Het prototype van een kleine stadsauto, de Chicco, ontstond uit een onderzoek in opdracht naar de haalbaarheid en de toekomstige ontwikkeling van dit type auto. De extreem compacte structuur maakte gebruik van een innovatief concept voor de carrosserieconstructie, gecombineerd met verbeterde dynamiek, een lager brandstofverbruik en een zo efficiënt mogelijke productiekostenbeheersing piese auto online.

Een Volkswagen Minije, dat een jaar lang een grote oorlog zal leiden

Volkswagen overwoog al in de jaren zestig om een kleine stadsauto te ontwikkelen (toen de eerste generaties van de Golf en Polo nog niet eens in prototypevorm bestonden), hoewel het onderwerp destijds nog niet bijzonder relevant was. Na de ingrijpende veranderingen op de automarkt als gevolg van de oliecrisis boden veel toonaangevende fabrikanten echter hun eigen versies aan van zuinige, compacte, goedkope en moderne auto's, waarbij Chicco een van de meest succesvolle voorstellen was.

Het eerste prototype, gepresenteerd in 1975, had voorwielaandrijving en een driedeurs carrosserie met twee volumes, 3,3 m lang (212 mm korter dan de eerste productieversie van de Polo). Het extreem vereenvoudigde interieur biedt plaats aan vier personen, hoewel er geen achterbank in de gebruikelijke zin is. Passagiers zitten direct op de brandstoftank, die bedekt is met een vloerbedekking waaraan kleine rugleuningen zijn bevestigd.

De Chicco wordt aangedreven door een experimentele 900 cc driecilindermotor met een vermogen van 40 pk. Het leeggewicht bedraagt 650 kilogram en de topsnelheid bereikt 130 km/u. De auto is echter nooit in serieproductie genomen, omdat het gelijktijdig ontwikkelde Polo-prototype veel beter geschikt bleek voor de rol van compacte en betaalbare auto.

Vele jaren later wist Volkswagen toch nog een auto met vergelijkbare specificaties aan zijn productiegamma toe te voegen, namelijk de Lupo.

Auto-onderdelen AutoPower België
Auto-onderdelen AutoPower België

Volkswagen overwoog al in de jaren zestig om een kleine stadsauto te ontwikkelen (toen de eerste generaties van de Golf en Polo nog niet eens in prototypevorm bestonden), hoewel het onderwerp destijds nog niet bijzonder relevant was

Het eerste prototype, gepresenteerd in 1975, had voorwielaandrijving en een driedeurs carrosserie met twee volumes, 3,3 m lang (212 mm korter dan de eerste productieversie van de Polo)