Een nieuw automatisch transmissiesysteem van BMW Motorrad

Volledig automatische koppelingsactivering, met automatische of voetbediende schakeling, voor nog meer rijplezie magazin de piese auto online.

Een nieuw automatisch transmissiesysteem van BMW Motorrad

De Automated Shift Assistant (ASA) is een innovatieve technologische oplossing die het motorrijden gemakkelijker en comfortabeler maakt door de koppeling automatisch te activeren. De belangrijkste componenten van het systeem zijn twee elektromechanische actuatoren die het openen en sluiten van de koppeling en het schakelen van de zesversnellingsbak regelen. Een handmatige activeringshendel is niet meer nodig, wat starten, stoppen en manoeuvreren eenvoudiger maakt. De Automated Shift Assistant houdt bovendien rekening met het motortoerental en de belasting om de versnelling en het schakelpunt optimaal te selecteren voor maximale precisie.

Dankzij ASA is de rijder minder betrokken, wat het rijplezier vergroot. Bovendien zorgt de Automated Shift Assistant voor een nog directere verbinding met de krachtige boxermotor dankzij de nauwkeurige koppelingsbediening. Dit zorgt voor een precieze beheersing van de motor, met alleen het gaspedaal en, indien gewenst, het voetpedaal.

In de M-modus maakt het systeem schakelen via de linker hendel mogelijk, net als bij een conventionele versnellingsbak, maar zonder dat de koppeling handmatig hoeft te worden bediend. Hierdoor kan de bestuurder zelf het schakelmoment kiezen. In de D-modus toont het systeem zijn voordelen. De schakelmomenten worden geselecteerd door de elektronische regeleenheid van de motor.

In beide modi, M en D, geniet de rijder van perfect schakelen. Het resultaat is een efficiënte acceleratie van de motorfiets en extra stabiliteit. Bij het schakelen bijvoorbeeld, wordt de schokkerige karakteristiek van een klassieke handgeschakelde versnellingsbak grotendeels geëlimineerd. Daardoor is ook het risico op contact tussen de passagier en de helm van de rijder geëlimineerd. De voordelen zijn ook merkbaar bij het terugschakelen, waarbij de kans op chassisonbalans wordt geminimaliseerd. De schakeleigenschappen verschillen afhankelijk van de gekozen rijmodi. ASA, samen met Active Cruise Control en het Forward Collision Warning-systeem, vormen de toekomst van connected functies op motorfietsen.

Automatische koppeling en schakeling, wat een nieuw gevoel achter het stuur garandeert

Soms, in complexere situaties, vergt het bedienen van de koppeling en de versnellingspook veel concentratie. Bijvoorbeeld wanneer u met een passagier en veel bagage reist. In dergelijke situaties geeft de automatische schakelassistent u extra vrijheid en draagt bij aan meer rijplezier. U trapt simpelweg het gaspedaal in en de krachtige boxermotor trekt u vrijwel moeiteloos vooruit, ongeacht of u vanaf een helling wegrijdt. Het systeem is ook bijzonder nuttig op moeilijk begaanbaar terrein en off-road rijden.

Elektromechanische actuatoren voor koppelingsbediening en versnellingsschakeling

De automatische schakelassistent is een logische technische doorontwikkeling van de BMW Motorrad Schakelassistent Pro. Twee elektronisch aangestuurde actuatoren bedienen de koppeling en de schakelovergangen, wat zorgt voor gemakkelijk starten en automatisch schakelen.

Wanneer de voetschakelhendel wordt ingedrukt, registreert een sensor het commando. Extra sensoren bepalen het toerental van de ingaande as en de koppelingspositie. Deze waarden worden geregistreerd door de TCU (Transmission Control Unit), die is verbonden met de motorregeleenheid, voor het modelleren en regelen van de koppeling, het schakelen en de status.

De koppeling wordt bediend door een elektromechanische actuator met een hydraulisch systeem dat rechtstreeks is verbonden met de hoofd- en hulpcilinder. De actuator regelt de gewenste slip van de koppeling, activeert deze bij het schakelen en opent deze bij het remmen.

In de M-modus kan de rijder de schakelpook op de gebruikelijke manier in de gewenste richting bewegen. Als het motortoerental zich binnen het bereik van de gewenste versnelling bevindt, wordt er direct geschakeld. Als het motortoerental onder het minimum voor een bepaalde versnelling zakt, wordt er automatisch geschakeld, zelfs in de M-modus.

In de D-modus wordt er automatisch geschakeld op basis van de gekozen rijmodus, het motortoerental, de gasklepstand en de hellingshoek van de motorfiets. Er wordt geschakeld op basis van de specifieke situatie en dynamische vereisten.

Auto-onderdelen AutoPower België
Auto-onderdelen AutoPower België

De Automated Shift Assistant (ASA) is een innovatieve technologische oplossing die het motorrijden gemakkelijker en comfortabeler maakt door de koppeling automatisch te activeren

Dankzij ASA is de rijder minder betrokken, wat het rijplezier vergroot