Een Kia Sportage Motorunk 53 weitere Kilometer (KITERJESZTETT TESZT)

De lange test eindigde na 53.514 km! De Kia Sportage belandde in de garage met koelvloeistoflekkage en vermogensverlies. De diagnose: motorschade magazin de piese auto online.

Een Kia Sportage Motorunk 53 weitere Kilometer (KITERJESZTETT TESZT)

Soms, als alles zo mooi en helemaal naar je zin is, zoeken we naar een haar in de soep. Hier vonden we hem in het motorblok. Een klein scheurtje tussen cilinder nummer drie en vier, en het einde van de lange test van de auto met kenteken F-PR 1319, die zo veelbelovend begon op 2 november 2022.

Kia Sportage 1.6 CRDi met 48-volt elektrisch systeem en 136 pk, in de kleur Experience Green en uitgerust met alles wat goed en duur is: GT-line met 19-inch velgen, Kia's geweldige navigatiesysteem, dat voor de meeste mensen intuïtief te bedienen is, en de spraakbediening op het niveau van Duitse premiummodellen, met een 7-traps automatische transmissie met dubbele koppeling, zonder te trekken bij het starten. Prijs van de testauto: 101.240 lev (berekend op basis van gegevens voor Duitsland).

Na de eerste 520 kilometer lange missie was tester Rolf Klein onder de indruk: "Proost op de diesel! Zelfs de 'race' op de snelweg brengt het verbruik niet boven de 8,5 liter." We verbruikten gemiddeld 7,9 liter diesel per 100 km over 50.271 km. En het wordt nog beter als je rustig rijdt: "Na bijna 6.000 km rijden stond er een zes voor de komma", vatte verslaggever Andreas Mai samen, die net als vele anderen, zoals testrijder Stefan Mallach, voor de Sportage bevestigde: "136 pk is genoeg. De motor rammelt een beetje, maar hij heeft geen extra vermogen nodig!"

Maar na 53.514 km willen we toch wel meer vermogen. Wat gebeurde er? Eerst viel de verwarming uit, daarna viel het vermogen weg – en het motorstoringslampje ging branden. De eerste diagnose: de auto verloor koelvloeistof! Eén detail leek de Kia-service vreemd: de monteurs hadden hun aandacht gericht op de in- en uitlaatpijpen van de radiator, waar eigenlijk twee klemmen zonder schroef zouden moeten zitten – en bij onze Sportage zat er maar één klem, maar dan met een schroef. Heeft een ander servicestation een lek opgemerkt en de klem vervangen? Zo ja, dan is het nu te laat. De auto bleef koelvloeistof verliezen, dus Kia Duitsland keek elkaar diep in de ogen en besloot: het wordt te heet onder de voeten, we maken er een einde aan.

Bij het demonteren van de motor ontdekten zowel de mensen van Kia als DEKRA-expert Markus Konstantin direct het defect: een kleine scheur in de bodem tussen de derde en vierde cilinder. "De auto had te weinig koelvloeistof, waardoor oververhitting ontstond", vat de DEKRA-man samen.

En de mensen bij Kia waren eerlijk: "We hebben 16.513 auto's met deze motor verkocht, waarvan 5.076 Sportages. Er zijn acht gevallen bekend, verspreid over alle modellen, waarvan twee in de Sportage." Gelukkig biedt Kia 7 jaar of 150.000 km garantie. Anders had de reparatie voor Kia omgerekend zo'n 6.600 BGN gekost.

Ga door naar de volgende pagina

Auto-onderdelen AutoPower België
Auto-onderdelen AutoPower België

Soms, als alles zo mooi en helemaal naar je zin is, zoeken we naar een haar in de soep

Kia Sportage 1