Dinamikus is een ander karakter: de tweede versie van de Audi Q5 Sportback
Met de Q5 Sportback breidt Audi het Q5-modellengamma uit met een sportieve variant met coupé-look. Met zijn vooruitstrevende en dynamische silhouet spreekt deze nieuwe versie van het model klanten aan die dynamisch design hoog in het vaandel hebben staan, maar tegelijkertijd de praktische voordelen van een SUV niet willen verliezen.
De Audi Q5 Sportback complementeert de typische SUV-kenmerken van flexibiliteit en ruimte met een nog dynamischer silhouet. Het onmiskenbaar herkenbare design met de karakteristieke aflopende achterkant en elegante lijnen zorgen voor een sportieve uitstraling. De tweede generatie van de Q5 Sportback biedt tot 515 liter bagageruimte, bij de SQ5 Sportback is dat 470 liter. Met de stoel neergeklapt neemt de bagageruimte van de Q5 Sportback toe tot 1.415 liter en tot 1.388 liter voor de SQ5 Sportback. De Q5 Sportback heeft een trekvermogen tot 2.400 kilogram.
Sportief design dankzij de aflopende daklijn
Vergeleken met zijn voorganger is het design van de nieuwe Audi Q5 Sportback een stuk strakker. Het brede Singleframe-voorrooster zit hoog en wordt geflankeerd door verticale, functionele luchtgordijnen. Zeer verfijnde en sculpturaal gevormde koplampen creëren een agressieve uitstraling. In het gebied onder de Singleframe-voorgrille bevinden zich een grote luchtinlaat en talrijke sensoren. Boven de dorpels loopt een oplopende dynamische lijn over de spatborden naar de achterbumper, waardoor de auto ook in stilstand een dynamische uitstraling krijgt. De horizontale schouderlijn, als verbindingselement tussen de voor- en achterlichten, steekt bij de Sportback iets boven de achterlichten uit, waardoor de dakboog visueel aansluit bij de schuin aflopende achterruit. De achterkant van de Q5 Sportback is visueel maximaal naar achteren getrokken om een daklijn te bereiken die terugloopt vanaf de B-stijl. De klassieke SUV-proporties zijn nog dynamischer geworden in de elegante Sportback-vorm. Met optionele dakrails worden de dynamische daklijnen verlengd om nuttige waarde toe te voegen. De elegante graphics op de achterruit helpen ook om de cabine optisch langer te maken.
De achterkant is uiterst helder vormgegeven met een minimum aan lijnen. Vanaf de achterruit tot aan de onderkant van de sculpturale lichtbalk is er een glad oppervlak dat wordt begrensd door een scherpe rand over de gehele breedte van de auto. Beneden loopt een breed, visueel rustig gebied. Een sportieve, opvallende kofferkleprand rondt het vooruitstrevende design af. De diffuser is als een soort eiland in de achterbumper geïntegreerd. De uitlaatpijpen zitten eronder, terwijl het S-model de iconische dubbele ronde uitlaatpijpen heeft in een nieuw, sportiever ontwerp.
Exterieur geavanceerd maakt deel uit van de standaarduitrusting van de Q5 Sportback
De Q5 Sportback is verkrijgbaar in de uitrustingsniveaus Advanced en S line. Bovendien heeft de SQ5 Sportback een eigen, uniek exterieur. Het geavanceerde exterieur biedt dynamische designelementen met stijlvolle accenten in vergelijking met de basisuitrusting. Het radiatorrooster en de luchtinlaten aan de voorzijde zijn afgewerkt in Scandium Grey, terwijl de onderste lijn is afgewerkt met een contrasterende lakafwerking in Tambora Grey. De diffuser heeft een matzwarte korrelafwerking en de inzetstukken aan de achterkant zijn afgewerkt in selenietzilver. Er zijn ook 18-inch vijfspaaks lichtmetalen velgen.
Bij de S line-buitenversie en bij het S-model zijn de ventilatieopeningen vooraan groter en is de diffuser aan de achterkant veel sportiever. Bovendien is de Singleframe-grille omgeven door een frame met mat antraciet chroomoptiek (voor het S line exterieur) en mat zilverchroomoptiek (voor het S-model), en benadrukken de grote L-vleugelvormige aerodynamische elementen aan de zijkant het sportieve design . In het S-model ziet de Singleframe-grille er nog modulair uit dankzij verticaal geplaatste L-vormige ornamenten in mat zilverchroom. Ook de dorpellijsten in mat antraciet chroomoptiek voor het S line exterieur en in mat zilverchroomoptiek voor het S-model dragen bij aan het dynamische karakter. De sierlijsten van de ramen zijn standaard voorzien van aluminiumoptiek. Aan de achterzijde zorgen de digitale OLED-achterlichten van de tweede generatie en het nieuwe projectielicht in de spoiler boven de achterruit voor een hoger veiligheidsniveau. Dit projectielicht projecteert een afbeelding op het bovenste gedeelte van de achterruit, waardoor het remlichtoppervlak wordt vergroot.
In harmonie met het exterieur: de designfilosofie van het interieur
Het interieur van de nieuwe Q5 Sportback is consequent afgestemd op de behoeften van de passagiers en volgt Audi's nieuwe designfilosofie. De eigenschappen van de materialen worden al in een zeer vroeg stadium van het ontwikkelingsproces in het interieurdesign geïntegreerd en zorgen in combinatie met het Audi MMI panoramische display en het MMI passagiersdisplay voor een visueel helder vormgegeven digitale scène.
Door de contrastrijke structuur van het interieur worden elementen bewust op de voor- of achtergrond geplaatst, waardoor een driedimensionale ruimtelijke architectuur ontstaat die is ontworpen en ergonomisch is afgestemd op de inzittenden. De sfeer in het interieur is erop gericht een gevoel van thuiscomfort te creëren. De zogenaamde softshell strekt zich uit van de deuren via de gehele cockpit tot aan de middenconsole en creëert zo een homogeen en omhullend ruimtegevoel. Het interieur is niet alleen specifiek gebruiksgericht, maar ook duurzaam ontworpen. Materialen zoals de Kaskade-bekleding of het microvezelmateriaal Dinamica bestaan voornamelijk uit gerecycled polyester. Ook in de Q5 Sportback vertrouwt Audi op een toekomstgericht en efficiënt gebruik van hulpbronnen.
Hightechmotoren met interne verbranding en MHEV plus-technologie
De nieuwe Audi Q5 Sportback is gebaseerd op Premium Platform Combustion (PPC), een platformarchitectuur voor conventioneel aangedreven modellen met in de lengterichting gemonteerde verbrandingsmotoren, en zal vanaf het begin van de verkoop worden uitgerust met de uiterst efficiënte MHEV plus-technologie. De nieuwe MHEV plus-technologie met een 48 volt elektrisch systeem ondersteunt de verbrandingsmotor, vermindert de CO2-uitstoot en verhoogt tegelijkertijd het vermogen en het rijcomfort. Ook puur elektrisch manoeuvreren en parkeren is in beperkte mate mogelijk.
De nieuwe voortstuwingsgenerator (TSG) genereert een extra koppel van maximaal 230 Newtonmeter en maximaal 18 kW (24 pk) vermogen. Het 48 volt-systeem maakt ook het gebruik van een elektrische airconditioningcompressor mogelijk. Dit biedt het grote voordeel dat zelfs wanneer de motor is uitgeschakeld – bijvoorbeeld tijdens het uitrollen of bij rood licht – de airconditioning op vol vermogen blijft werken en een comfortabele temperatuur in het interieur handhaaft.
De lithium-ionbatterij in de modellen met MHEV plus-technologie is gebaseerd op lithium-ijzerfosfaattechnologie en heeft een capaciteit van 1,7 kWh. De riemstartergenerator (RSG) neemt de primaire taken over van het starten van de motor en het leveren van elektrische stroom aan de accu. TSG maakt elektrisch rijden mogelijk, ontlast de verbrandingsmotor en draagt bij aan een lager verbruik. Bij het afremmen keert de TSG energie terug naar de accu met een vermogen tot 25 kW (herstel). Premium Platform Combustion maakt geleidelijke elektrificatie mogelijk in de vorm van milde hybrides. Plug-in hybrides met grote accu’s en externe oplaadmogelijkheden zullen later in de levenscyclus van de nieuwe Audi Q5 Sportback ook volgen.
De Audi Q5 Sportback wordt in Europa gelanceerd met drie motoren, terwijl er nog andere aandrijflijnopties volgen. Bij de lancering zijn alle varianten uitgerust met MHEV plus-technologie, die kortstondig tot 18 kW (24 pk) extra vermogen kan leveren. Alle modellen maken ook gebruik van een zeventraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling. De basismotor is een 2.0 TFSI met 150 kW (204 pk), 340 Nm maximumkoppel en is voorzien van voorwielaandrijving. Quattro-vierwielaandrijving is als optie leverbaar. De 2.0 TDI-variant van de Audi Q5 Sportback is verkrijgbaar met de EA288 evo-motorgeneratie. Deze unit genereert 150 kW (204 pk) en 400 Nm koppel en is alleen verkrijgbaar met quattro-aandrijving. Audi biedt bij de lancering de Audi SQ5 Sportback aan als topmodel. De V6 TFSI-motor met een cilinderinhoud van drie liter heeft een vermogen van 270 kW (367 pk) en een maximumkoppel van 550 Nm.
Marktintroductie en prijzen
De nieuwe Q5 Sportback en SQ5 Sportback zijn vanaf december 2024 te bestellen bij het dealernetwerk van het merk in Bulgarije en op de website audi.bg
- 2024-11-26 - Er is een oorlog gaande in Dakarra
- 2024-11-20 - Kipufogórendszer csappantyúkkal en Carbon karosszériasötttel een Chevrolet Corvette C8-hoz
- 2024-11-20 - Een Volvo die de XC90 activeert en nieuwe motoren gebruikt
- 2024-11-19 - Een Toyota-Klassz-Offroad-Konzept voor 2024 op de SEMA-Messe erscheinen
- 2024-11-19 - 40 LE-vel tøb – een Sondermodell van legerősebb sörðurú Fabia
- 2024-11-18 - Gebruikte combi Sterke en zwakke punten: Seat Leon ST
- 2024-11-18 - Von Ihrem Ford Courier: von űr kiskirálya elfőnt! (PRÜFEN)
- 2024-11-17 - Van onze Fiat Grande Panda: het is een pixel
- 2024-11-14 - 700 km Laureistung van de elektrische Peugeot E-3008-hoz
- 2024-11-14 - Een Peugeot heeft een technisch koelmodel
- 2024-11-14 - Een Renault Master is gebouwd in 2025 en is leverbaar sinds 2011
- 2024-11-14 - Viskeuze: als een Citroën een C4-gyel bátorottt is
- 2024-11-13 - Vissatekintő: pályamódósíszát az Opel Vectranál
- 2024-11-13 - Van de anderen Modellen van de VW Tayron: Schwarz, Minze en Tiguan
- 2024-11-13 - Mercedes G 63 AMG V12: een legendarische "Würfel", nur 5 Tage alt
- 2024-11-12 - Ook zou een E30 M3 een BMW zijn
- 2024-11-12 - Alfa Romeo Alfetta GT 1.8 – voor 50 jaar legendarisch
- 2024-11-12 - Jetzt "AUDI" met logo! Heb je een negy gyungonek?
- 2024-11-11 - Een VW Multivan is een Californische Dubbeldekker met dubbele Hubraum
- 2024-11-11 - Defekt: Jobb-Reparatur, nieuw of?
- 2024-11-11 - Een Porsche Macan weitere Versionen
- 2024-11-07 - Onze BMW M2: Der 460-Zoll-M4-Motor is 14,9 Zoll lang
- 2024-11-07 - Is de 7-euro-markt een benzine?
- 2024-11-07 - Rückblick: Seat Altea – perfecte vorm?
- 2024-11-06 - Vor 50 Jahren wurde een Mercedes-Benz met legendarische 5-Jährigen
- 2024-11-06 - Citroën zette de toekomstige voorganger C5 Aircross vor
- 2024-11-06 - Een Peugeot-beggarhetöbbé-tektsi-kulcsmodelljeit
- 2024-11-05 - Is het een Amerikaanse 6,2-liter-V8-auto met motorbesturing?
- 2024-11-05 - Een VW-Auto hoed keine Alternative gefunden
- 2024-11-05 - De nieuwe Audi A5: een meesterwerk van verborgen elegantie (VIDEO)
- 2024-11-04 - De Mercedes CLA en de Geely-Kauffirma zijn nooit meer in der Lage, ze worden gebruikt
- 2024-11-04 - De meeste Abarth-Fahrer heeft nog nooit zo'n Spaß-gemacht gehad
- 2024-11-01 - Een Volvo-chauffeursmanagementsysteem – 2024 een van de beste uitvindingen
- 2024-11-01 - Vissatikaske: Ford Focus II – een radicale wandeling gedurende 20 jaar
- 2024-10-30 - Een Hyundai verfügt een nieuwe auto met elektrische SUV IONIQ 9-El
- 2024-10-30 - Az Audi schließt das Werk in Brüssel
- 2024-10-29 - Een Stellantis-Akku met nieuwe elektronica voor de Dodge Charger Daytona is beschikbaar
- 2024-10-29 - Een Skoda-model met Fabiát-lenkrad moet nu een nieuwe versie maken
- 2024-10-28 - Ein Renault presenteert een CLIO-t en een ZOE-t op 10. Renault-Festival
- 2024-10-28 - Unser Golf GTI Clubsport S: Olyan hoed voor 40 dagen gespielt!
- 2024-10-28 - Een Tiguan kiest voor een Golfot met een helyrol
- 2024-10-26 - Een dízel reneszánsza a G-szátnában a past II Future-ban in limitierter Auflage
- 2024-10-26 - Een 5-Millionen-Auto-Toyota-Auto ist von Uygéske Kingdomsban getroffen
- 2024-10-26 - Een Jeep-Bestellung voor de Avenger 4xe is een exclusieve The North Face Edition
- 2024-10-25 - Gebrauchte Luxuslimousine: BMW 7er-Serie (F01)
- 2024-10-25 - De kleinere M235 Gran Coupé wordt vervangen door een boogvormige constructie
- 2024-10-25 - Dus Nebel kinézni az új Dacia Sandero
- 2024-10-24 - Een Volkswagen Jetta GLI 40. Een voorbeeld van een Amerikaanse GTI: een Amerikaanse GTI
- 2024-10-24 - De driftmodus bedraagt 270 km/u en wordt bereikt door de Golf R-hez erreicht
- 2024-10-24 - Voor 10 Tagen Autonomie 120.000 km relatief? Volwaardig!
- 2024-10-23 - Een Hyundai heeft een enorm display
- 2024-10-23 - Old Seat Alhambra (7N): Familienezept Spanyországból
- 2024-10-23 - Audi RS 4 B5: een andere klassieker – de eerste Schritt
- 2024-10-22 - Gebrauchte Luxuslimousine: Audi A8 (D4)
- 2024-10-22 - Dacia heeft officieel de grootste SUV op de markt gebracht
- 2024-10-22 - De Alfa Romeo Junior debuteerde tegelijkertijd met Parisban en Szófiában
- 2024-10-21 - Is het een Mercedes E500?
- 2024-10-21 - 100.000 km in een BMW M3-Mal: is dit een goed idee? (FOLYTATOTT TESZT)
- 2024-10-20 - Mercedes CLK 63 AMG Black Series: Gebrauchtwagen
- 2024-10-20 - De nieuwe Land Cruiser aus dem Jahr 2024 debuteerde
- 2024-03-02 - Ruitenwissers - Zijn ze voor vervanging? Soorten en hoe te kiezen?
- 2024-01-20 - Remblokken - Toepassing, types, reparaties en vragen - België