Der Sitz, mijn vader, is een Peugeot 406 Coupé-t
De Concepto T Coupé en Concepto T Cabrio zijn twee interessante en veelbelovende prototypes die Seat in 1992 en 1993 presenteerde. Ze zijn ontworpen door David Ancona van het Spaanse bedrijf Integral Design en vertonen enige genetische gelijkenis met de eerdere prototypes Proto T en Proto TL van Giugiaro, die later werden gereïncarneerd tot de eerste generatie van de Seat Toledo piese auto online.

Het hoofddoel van de Concepto T was om twee nieuwe sportieve versies toe te voegen aan het Toledo-gamma: een coupé en een cabriolet. Het project werd eind 1989 gelanceerd als een logisch vervolg op de eerdere ontwikkeling, codenaam Project S3. Intussen was het nieuwe Toledo-model vrijwel voltooid, hoewel de marktdebuut pas twee jaar later plaatsvond. Destijds was er sprake van een sportieve versie met G60- of VR6-motoren en vierwielaandrijving, maar na de uitgevoerde tests werd dit idee verworpen. De aangebrachte verbeteringen werden later echter wel toegepast in de ontwikkeling van de Concepto T, waarbij het eerste prototype werd uitgerust met een V6-motor.
Eind jaren tachtig en begin jaren negentig was er veel vraag naar dergelijke auto's en Seat geloofde dat zo'n nieuwe aanwinst een zeer gunstig effect zou kunnen hebben op het imago van het merk. Destijds werden er binnen de VW-groep slechts twee vergelijkbare auto's aangeboden: de Volkswagen Corrado en de Audi 80 Coupé S2.
Het eerste toekomstige model, de Seat Concepto T Coupé 2+2, gebaseerd op de Toledo, werd in 1992 gepresenteerd op de Autosalon van Parijs. Voor die tijd zag de auto er zeer goed uit en zou hij ook vandaag de dag nog zeker indruk maken. Hij onderscheidde zich door vloeiendere lijnen, bijna zonder rechte hoeken, en zijn gele carrosserie werd gecombineerd met een glazen dak, getinte ramen, donkere koplampen, 5-spaaks platte Azev-velgen, een uitlaatsysteem met één uitlaat aan elke kant en het opschrift 'Concept T' op de achterkant. Een kenmerkend technisch kenmerk was de vervanging van de achteruitkijkspiegels door camera's. Het prototype was uitgerust met een V6-motor van 200 pk.
Op de Autosalon van Barcelona in 1993 presenteerde Seat ook de Concept T Cabrio. Aanvankelijk was de officiële première gepland in Genève, maar om onbekende redenen werd een vals bericht verspreid over een vals ongeval tijdens het transport. De Concept T Cabrio is iets verfijnder, maar qua uiterlijk is hij vrijwel identiek aan de coupé, afgezien van het softtop dak. Enkele verschillen zijn ook te vinden in de transparante (in plaats van donkere) koplampen, die lijken op die van de productieauto's, en de vijfspaaks velgen zijn cilindrischer. Deze nieuwe variant is ook standaard voorzien van achteruitkijkspiegels. De carrosserie is gespoten in een rijk rood, wat contrasteert met het lichte interieur, terwijl het dashboard een combinatie is van blauw en grijs. De motor is dezelfde als die van de Concept T Coupé.
De geplande serieproductie van de Concepto T eind 1994 ging echter niet door en de meeste prototypes die in het kader van dit programma werden gebouwd, werden uiteindelijk geschrapt. En dat is jammer, want een paar jaar later boekte de zeer gelijkende Peugeot 406 Coupé een groot succes op de markt.
- 2025-11-01 - Een wereldgeest van auto-elektronik-auto
- 2025-10-31 - Progresszív hirulikus ütközők – een Geheimwaffe van Citroën
- 2025-10-30 - ETF MT-240: de grootste Muldenkipper Szlovéniaából gizúrá
- 2025-10-29 - Een ontwerp voor de Golf GTI-productie
- 2025-10-28 - Lancia ECV2: Ik heb een nieuwe jaarwisseling gehad
- 2025-10-27 - Biotássád a lakkon
- 2025-10-26 - 95.9 Prozent machen een Porsche-Gewinn aus
- 2025-10-25 - Ennek az Audi 100 TDI-nek az Kraftstoffverbrauch nur 1.76 Liter Volt.
- 2025-10-24 - Het is niet mogelijk dat het apparaat met de tijd verandert
- 2025-10-23 - KS-80: een legendarisch nieuw model van Marke Zündapp











