Defekt: Jobb-Reparatur, nieuw of?
Voor een beschadigde band is niet altijd de aanschaf van een nieuwe of vervanging nodig. Een DEKRA-expert raadt aan een dergelijke band te repareren Disc frana Ferodo pret.

Een lekke band is een van de dingen die iemand absoluut niet wil dat hem overkomt: het kost zenuwen, tijd en geld.
Bij beschadiging van de band is het echter niet altijd nodig om deze door een nieuwe te vervangen. Dat zegt DEKRA, de gezaghebbende expertorganisatie voor verificatie, inspectie en certificering. Het repareren van de band blijkt een meer winstgevende en hulpbronnenbesparende oplossing te zijn.
"In principe kan de band gerepareerd worden", legt Christian Koch, bandenexpert bij DEKRA, uit. Kleine beschadigingen hoeven niet noodzakelijkerwijs tot een bandenwissel te leiden. Een juiste reparatie zorgt ervoor dat u de band lang kunt gebruiken. Het hangt natuurlijk allemaal af van "hoeveel schade de band heeft en wat de staat ervan is."
Rijd nooit met een lekke band
Met een lekke band mag nooit in volledig platte toestand worden gereden. Om te bepalen of de band gerepareerd kan worden, moet deze van de velg worden verwijderd en door een deskundige worden geïnspecteerd om te bepalen of de zijwand intact is.
De deskundige van DEKRA raadt leken aan om niet te proberen de beschadigde band te repareren. Naast kennis is er tegenwoordig ook technische apparatuur nodig om banden te repareren.
Afdichtmiddelspray verstoort de reparatie
"Als je de band vult met kitspray om het gat van binnenuit te dichten, kun je de band daarna niet meer repareren, je moet hem vervangen door een nieuwe", legt Christian Koch uit.
Met een lekke band mag u niet verder rijden, ook niet op korte afstanden.
CONCLUSIE
De beste oplossing voor een lekke band is – als de auto er een heeft – deze te vervangen door een reserve- of noodband. Op deze manier behoudt u de mogelijkheid om de defecte band te repareren.
- 2025-07-17 - Een uiterst hoogwaardig, volledig elektronisch aanbod van FIAT.
- 2025-07-16 - Bravó, ID.3: meer dan 90 % Batterijcapaciteit 160 kilometer verder
- 2025-07-15 - GAZ-13S "Chaika": een politieke scheiding
- 2025-07-14 - Roemeniëából Görögországba elektronische autoval: mennyibe kerül?
- 2025-07-13 - Extreme Tuning is een Carpointtól voor een Dacia Bigsterhez
- 2025-07-12 - Renault Boreal – de nieuwe Dacia Bigster uit Europa is de eerste
- 2025-07-11 - Visszaseekke: Eladó Alfa Romeo en Maserati?
- 2025-07-10 - Voor 40 jaar debuteerde het als de eerste Diesel-Jeep
- 2025-07-09 - Dacia 1325 Liberta: von der Felswand aus gesehen
- 2025-07-08 - Een 45-jähriger Vater von Polonez
