De Mercedes Vito wordt 30

De eerste generatie van de Vito (W638), die 30 jaar geleden debuteerde, was het eerste universele model in de geschiedenis van Mercedes-Benz met voorwielaandrijving. Het multifunctionele model, dat in 1995 werd gelanceerd op de markt voor lichte bedrijfswagens met een laadvermogen tot één ton, is compact, snel en zuinig. Met een lengte van 4,66 m, een hoogte van 1,89 m en een draaicirkel van 12,4 m past de Vito in elke garage en is hij uiterst wendbaar. Ondanks zijn compacte afmetingen biedt hij een laadvolume van 4,9 kubieke meter en een laadoppervlak van 3,6 vierkante meter piese auto online.

De Mercedes Vito wordt 30

De eerste generatie van de Mercedes-Benz Vito werd tot 2003 geproduceerd. Het benzinemotorenaanbod bestond uit twee oude Mercedes-Benz-motoren (113 en 114) en één Volkswagen 2.8 VR6, aangeduid als M104.900. Van de dieselmotoren zijn de oude 2,3-liter met en zonder turbo (79 pk en 98 pk) en de moderne 2.2 CDI met 130 pk beschikbaar.

De Vito heeft onafhankelijke ophanging en schijfremmen op alle vier de wielen, standaard stuurbekrachtiging en, afhankelijk van de uitvoering, een combinatie van ABS en ABD.

Duurdere en luxueuzere versies van de Vito werden ook aangeboden als de V-Klasse (die in de tweede generatie van het model werd vervangen door de naam Viano). De Mercedes Vito werd tussen 1989 en 1991 ontworpen door stylist Michael Mauer en het definitieve ontwerp werd in februari 1993 geselecteerd en gepatenteerd als belangrijke concurrent voor de Citroën Jumpy, Peugeot Expert, Volkswagen Transporter, Fiat Scudo, Ford Transit, Opel Vivaro, Renault Trafic en Toyota Hiace.

Al in juli 1996 werd een elektrische versie van de W638 aangeboden, de Vito 108 E. Deze is uitgerust met een driefasige asynchrone tractiemotor met een vermogen van 40 kW (54 pk) en een koppel van 190 Nm, die de wielen aandrijft via een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De energieopslag wordt verzorgd door een gesmolten-zoutbatterij (natrium-nikkel-chloride chemisch ZEBRA), die zich onder de achterbank bevindt. De tractiebatterij weegt 420 kg, werkt op een nominale spanning van 280 watt en heeft een totale capaciteit van 35,6 kWh, wat de auto een actieradius tot 170 km geeft. De Vito 108 E kan snelheden tot 120 km/u bereiken en tot 600 kg vervoeren.

Een beperkte serie van de 108 E werd geassembleerd in het "KEM Onderzoekscentrum voor Emissievrije Mobiliteit" (KEM) in de Mercedes-Benz fabriek in Mannheim, maar vanwege de kleine productieomvang en de hoge accukosten wordt de 108 E naar schatting drie keer zo duur als een conventioneel aangedreven Vito. Het is interessant om te vermelden dat het Deutsche Post-filiaal in Bremen tegelijkertijd een kleine vloot Vito 108-postwagens heeft.

Auto-onderdelen AutoPower België
Auto-onderdelen AutoPower België

De eerste generatie van de Mercedes-Benz Vito werd tot 2003 geproduceerd

De Vito heeft onafhankelijke ophanging en schijfremmen op alle vier de wielen, standaard stuurbekrachtiging en, afhankelijk van de uitvoering, een combinatie van ABS en ABD