95.9 Prozent machen een Porsche-Gewinn aus
Porsche boekt kwartaalverlies van bijna een miljard eur piese auto online.

Porsche, ooit een toonaangevend bedrijf, verkeert in een diepere crisis dan experts hadden verwacht: de sportwagenfabrikant rapporteerde in het derde kwartaal van dit jaar een operationeel verlies van bijna een miljard euro – het hoogste verlies in de geschiedenis.
Dramatisch: de miljarden euro's die werden uitgegeven aan de uitbreiding van het gebruik van verbrandingsmotoren, maakten de winst van de sportwagen- en SUV-fabrikant in de eerste drie kwartalen vrijwel volledig teniet. Na belastingen daalde de winst met 95,9%.
Zoals het bedrijf vrijdag bekendmaakte, daalde de operationele winst van de groep van januari tot september tot slechts 40 miljoen euro, vergeleken met meer dan 4 miljard euro in het voorgaande jaar. Alleen al in het derde kwartaal bedroeg het verlies 967 miljoen euro, aanzienlijk meer dan de 600 miljoen euro die analisten hadden verwacht. Reden: hoge herstructureringskosten van circa 1,8 miljard euro.
Problemen met verkoop in China en Amerikaanse tarieven
Porsche heeft vooral te lijden onder een verkoopdaling in China, waar de markt voor luxe auto's is ingestort door een zwakkere economie. Bovendien drukken hoge Amerikaanse importtarieven de winst met gemiddeld driecijferige miljoenen euro's.
De strategische wijziging brengt ook kosten met zich mee: Porsche stelt het geplande elektrische platform uit, stopt de eigen batterijproductie en richt zich meer op modellen met verbrandingsmotoren. Samen met de geplande personeelsinvesteringen bedragen de kosten voor 2025 in totaal 3,1 miljard euro.
Honderden banen staan op de tocht
Porsche kondigde begin dit jaar al 1900 banenverlies aan. Momenteel lopen er onderhandelingen tussen de directie en de ondernemingsraad over een verder kostenbesparingsprogramma. "We moeten ervan uitgaan dat de algemene omstandigheden in de nabije toekomst niet zullen verbeteren", aldus Jochen Breckner, financieel directeur van het merk. "Er zijn daarom serieuze maatregelen nodig om medewerkers te behouden.
Ondanks de winstdaling daalden de omzet en de verkoop slechts met zo'n zes procent. Met 212.069 afgeleverde voertuigen genereerde Porsche eind september een omzet van 27 miljard euro.
Voor het hele jaar verwacht het bedrijf nog steeds een omzet van 37 tot 38 miljard euro en een winstgevendheid van twee procent – een fractie van wat het in het verleden was, toen Porsche werd beschouwd als de meest winstgevende Duitse autofabrikant met een marge van 15 procent.
- 2025-10-25 - Ennek az Audi 100 TDI-nek az Kraftstoffverbrauch nur 1.76 Liter Volt.
- 2025-10-24 - Het is niet mogelijk dat het apparaat met de tijd verandert
- 2025-10-23 - KS-80: een legendarisch nieuw model van Marke Zündapp
- 2025-10-22 - Van W 140 tot S 600
- 2025-10-21 - Een Volkswagen heeft een langere levensduur dan de Crafter-Elektronik
- 2025-10-20 - De Dongfeng-Box werd enkele dagen geleden door Euro NCAP getest.
- 2025-10-19 - Kettős siker bij Dacia Sandridersnek: Sébastien Loeb van Marokóban, Edouard Boulanger világbajnok en navigatieközt
- 2025-10-18 - Egy korszak vege: een VW Touareg elektrische lesz
- 2025-10-17 - VAZ-2122 - "Niva", nur wengé Voorbeeld
- 2025-10-16 - Ezek a haznut modellek csak mennek tavb: Lexus GS 450h (harmadik-generatie)











