100 kilometer pro Subaru Outback
De Subaru Outback 2.5i AWD heeft in onze uitgebreide tests 100.000 km afgelegd. Hoe presteerde de afwijkende atmosferische boxermotor met continu variabele automatische transmissie piese auto online.

Met de OUTBACK creëerde Subaru in 1996 een compleet nieuw segment in de auto-industrie: de robuuste stationwagen met vierwielaandrijving. De Volvo V70 Cross Country en de Audi A6 allroad volgden later. We waren dan ook erg enthousiast toen de zesde generatie van dit model in 2022 bij ons arriveerde voor een uitgebreide testrit van 100.000 kilometer.
De Subaru-sleutel was altijd gewild op de redactie – vooral bij degenen die lange afstanden moesten afleggen en geen haast hadden, aangezien de route toch door landen met snelheidslimieten liep. Kritiekpunten in het autologboek: de CVT-automaat, die mede vanwege de ruimte was geïnstalleerd, werkte soepel, maar had toch een merkbaar 'rubberachtig' effect – bij het accelereren maakte de goed klinkende 2,5-liter atmosferische motor te veel toeren, maar de snelheid nam pas na enige tijd toe.
Doordat de transmissie de korte versnellingsverhoudingen te lang vasthoudt, zullen liefhebbers van sportief rijden ook te maken krijgen met een hoog brandstofverbruik. Dit is vooral vervelend bij het trekken van een aanhanger; anders is de Outback een toonbeeld van rijvaardigheid. Schakelen naar een hogere versnelling met behulp van de schakelpaddles aan het stuur helpt.
Tweede kritiekpunt: overdreven pedante assistenten. Citaat: "Een waar orkest aan waarschuwingssignalen, om nog maar te zwijgen van die instructieve ingrepen in de bediening!". Uitschakelen kan alleen via een menu met vier niveaus en een vingerbeweging. Andere kritiekpunten: weinig opbergvakken aan de voorkant, de navigatie is niet de modernste en de menu's lijken enigszins onlogisch. De automatische richtingaanwijzers zijn eerder verwarrend dan gebruiksvriendelijk.
Dan komen we bij de veelgeprezen punten: de ruime motorruimte, die het werk in de werkplaats vergemakkelijkt, het goede zicht, de grote stoelen en de praktische bagageruimte met een inhoud tot 1822 liter. Deze afwijkende "Japanse" – in tegenstelling tot de trend is hij hoger dan zijn voorganger – biedt een aantal verborgen kwaliteiten die hem de eerste keuze maken voor lastige klussen. Wegrijden op steile hellingen zonder verlies van grip, zonder opspattende stenen. Zelfs na meerdere herhalingen van dergelijke manoeuvres raakt de continu variabele transmissie niet oververhit – specialisten met ervaring in offroad rijden hebben hier duidelijk hun werk gedaan.
De dakdragers, met een draagvermogen tot 100 kg (dynamisch) en 318 kg (statisch), zijn ideaal voor daktenten. Een jachtcollega prees de bodemvrijheid van 213 mm, de comfortabele hellingshoek van de carrosserie en de stalen bodembescherming (optioneel). De onverschillige besturing vanuit de middenpositie, die vanaf 150 km/u sterk verstevigt, vergt enige gewenning – net als de auto zelf. We zouden graag zien dat meer auto's uit onze uitgebreide testreeksen van dit kaliber zijn.
Ga verder naar de volgende pagina
- 2025-12-26 - De Peugeot 406 is 30 jaar oud.
- 2025-12-25 - BMW 120d: een prachtige diesel in de compacte klasse (TESZT)
- 2025-12-24 - ADAC: Een Dacia is een echter Hingucker
- 2025-12-23 - Deze video is automatisch beschikbaar.
- 2025-12-22 - VW T1: een nieuwe Busfahrer, der nicht in Bulgaarse wohnte
- 2025-12-20 - Toegang tot de digitale diensten van Mercedes-Benz Trucks
- 2025-12-19 - Mercedes A-Klasse A voor TÜV: solide alapmodell Benz
- 2025-12-18 - BMW Z4: Erstklassiger Roadster
- 2025-12-17 - Is dit een király? (vor een jaar in de Forma-1-Welt gesehen)
- 2025-12-16 - Mercedes R-Klasse: van Airbus heruntergeladen











